Har du vad som krävs för att fylla koncernchefsstolen? Ny chans till årets hetaste sommarjobb – på Adecco

Adecco, världens största rekryterings- och bemanningsföretag, upprepar fjolårets succé och söker återigen en vikarierande koncernchef. Under augusti övertar vinnaren ett stort ansvar men också koncernchefens månadslön på 100 000 kr.

Förra året vann Per Östman, en då 27-årig civilingenjörsstudent i Linköping. Idag arbetar han som managementkonsult och har stor nytta av sommarjobbserfarenheten när han möter olika ledningsgrupper.

- Det är svårt att så tidigt i karriären ha en bild av hur det verkligen fungerar bakom kulisserna och hur en ledningsgrupp jobbar. Där har jag fått en väldigt stor fördel och ett tydligt exempel på hur det kan fungera i praktiken. Det var ett mycket bra sätt att testa min utbildning, säger Per Östman.

- Att komma ny från skolan med alla teorier i färskt minne till en position där man får möjlighet att styra och faktiskt tillämpa olika teorier i praktiken, det var otroligt lärorikt. Och det finns ju även rätt många faktorer som man måste väga in men som man inte kan plugga sig till, fortsätter Per.

Koncernchefskampanjen löper från den 1 till den 31 mars och är öppen för studenter och unga akademiker. Förra årets kampanj generade över 5000 ansökningar på mindre än 6 veckor.

- I år är vårt mål att öka antalet ansökningar med minst 20 %, säger Charlotte Nordén, informations- och marknadschef på Adecco.

Kandidater med alla typer av studieinriktning är välkomna att söka. Det första urvalet görs genom ett interaktivt webbtest på adeccokoncernchef.se där man ställs inför dilemman som tillhör en koncernchefs vardag. Under månaden som koncernchef och VD för Adecco får studenten fatta egna beslut och leda företaget, men självklart kommer ordinarie VD eller andra medlemmar av företagsledningen att finnas med som stöd.

- För mig har erfarenheten gett en trygghet och större förståelse för strategiskt tänkande. Genom mentorskapet med Per-Arne Gulbrandsen, Adeccos vd, har jag kunnat bolla idéer och fortsatt utveckla mina egna tankar i olika frågor. Jag tog även med mig mycket från rekryteringsprocessen och alla de tester jag fick återkoppling på. Det här har varit en unik möjlighet för mig att utvecklas, såväl som person som i min yrkesroll. Jag vill verkligen uppmana alla som kan att ta chansen, säger Per Östman.

Urvalsprocessen sker sedan enligt Adeccos kvalitetssäkrade metoder och avslutas med ett Assement Center där tio finalister gör upp om det prestigefyllda sommarjobbet. Nytt för i år är att finalisterna får skapa egna kampanjer i sociala medier och under två veckor kampanja för att samla röster. Utöver erfarenheten av att involveras i flera för Adecco affärskritiska beslut får vinnaren en månadslön på 100 000 kr samt ett 6 månaders mentorskap med Adeccos ordinarie koncernchef Per-Arne Gulbrandsen.

Charlotte Nordén, informations- och marknadschef
tfn: 0736-847360 e-post: