Adelis gör en lyckad avyttring av Logent

Adelis Equity Partners Fund I (“Adelis”) har sålt sin majoritetsandel i Logent AB (“Logent”) till Stirling Square Capital Partners.

Adelis förvärvade en majoritetspost i Logent 2013. Under Adelis ägarskap har Logent ompositionerats från ett bolag med fokus på logistikbemanning till att bli en ledande leverantör inom kontraktlogistik med ett kunderbjudande med högt mervärde.

”Mats Steen, Sara Fors och resten av Logents ledning har gjort ett fantastiskt jobb i att bygga Logent till en ledande oberoende leverantör inom kontraktlogistik i Sverige och Norge. De har byggt en stark grund för framtiden och Logent är nu redo för tillväxt, vilket bolagets starka säljmomentum tydligt visar. Vi tror att Stirling Square Capital Partners blir en utmärkt partner för att stöda Logents spännande resa framöver. Vi på Adelis är mycket stolta över att få ha varit del av Logents omvandling till ett bolag som är helt ledande i sin bransch”, säger Joel Russ och Jan Åkesson från Adelis.

Mats Jönsson, styrelseordförande på Logent säger: “Det har varit en ära att jobba med ett så fint team som Logents. Framgångsrika investeringar i att bygga en stark grund och kultur har lett till starka resultat för våra kunder, medarbetare och ägare.”

”Vi i Logents ledningsgrupp är stolta över den utveckling som bolaget har åstadkommit tillsammans med Adelis och vår styrelse under de senaste åren. Det täta samarbetet har spelat en avgörande roll för den framgångsrika strategiska transformationen av bolaget. Nu ser jag fram emot Logents nästa kapitel tillsammans med Stirling Square Capital Partners och en fortsatt positiv utveckling”, säger Mats Steen, VD på Logent.

Rådgivare till Adelis har varit Nordea, Vinge och Alvarez & Marsal.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen. Affären är villkorad av godkännande av konkurrensmyndigheten.

För mer information:

Logent: Mats Steen, VD, +46 70 233 83 02

Adelis Equity Partners: Joel Russ, Partner, +46 73 543 90 68

Adelis Equity Partners: Jan Åkesson, Partner, +46 70 353 11 11

Logent

Logent är en oberoende partner inom kontraktlogistik för logistikintensiva bolag i Sverige och Norge. Logent har ungefär 3,000 anställda och är verksam inom hela logistikvärdekedjan med affärsområdena Lager, Transport Management, Tull, Ports, Bemanning & Rekrytering och Consulting.Bolaget omsätter 1.3 miljarder kronor. För mer information se www.logent.se.

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag i Norden. Sedan 2013, då bolaget reste sin första fond, har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen i sitt segment med 20 investeringar och mer än 50 tilläggsförvärv. Adelis förvaltar idag omkring 10 miljarder kronor. För mer information se www.adelisequity.com.