Adelis investerar i Søgemedier A/S

Søgemedier har sedan starten 2008 vuxit kraftigt och är idag en av de ledande aktörerna inom digital marknadsföring i Danmark. Søgemedier är nu redo att ta nästa steg i sin utveckling och tar därför in Adelis Equity Partners som partner.

Søgemedier är en av de största digitala reklambyråerna i Danmark och erbjuder konsulttjänster, sökmotoroptimering (SEO), Google AdWords samt företagssidor och annonser på Facebook. Søgemedier har över 100 anställda och kontor i Aarhus och Köpenhamn.

”Søgemedier är en av de bäst positionerade aktörerna på marknaden. Bolagets framgång är ett resultat av dess visionära ledarskap, disciplinerade säljprocess och effektiva produktionsupplägg. Vi är imponerade av Søgemediers kompetenta företagsledning, goda företagskultur och framgångsrika historik. Vi har därför en stark tilltro till verksamhetens framtida utveckling och tillväxtpotential”, säger Joel Russ på Adelis.

”Vi har erfarenhet av liknande investeringar inom IT-sektorn där vi, i nära samarbete med företagsledningen, har lyckats åstadkomma stark tillväxt. Søgemedier har en skalbar affärsmodell och är en utmärkt plattform för framtida expansion i Danmark och potentiellt i utlandet på längre sikt”, säger Jacob Frandsen på Adelis.

”Vi har under de senaste åren etablerat oss som en av de ledande aktörerna i marknaden och ser samarbetet med Adelis som ett naturligt nästa steg. Adelis bidrar med sin industriella kompetens, ett starkt nätverk och en framgångsrik historik av att utveckla verksamheter. Vi är övertygade om att Adelis blir en bra samarbetspartner och att vi tillsammans kan skapa en stark grund för att fortsatta leverera den bästa servicen till våra kunder och attrahera de mest kvalificerade medarbetarna”, säger Allan Damborg, grundare och VD i Søgemedier.

Adelis förvärvar drygt hälften av aktierna i Søgemedier. Grundarna och ledningen fortsätter som minoritetsägare.

För ytterligare information kontakta:

Joel Russ, Adelis Equity Partners, +46 73 543 90 68, joel.russ@adelisequity.com

Jacob Frandsen, Adelis Equity Partners, +46 73 072 44 46, jacob.frandsen@adelisequity.com

Allan Damborg, Søgemedier, +45 20 40 27 10, allan@sgme.dk

Om Søgemedier

Søgemedier A/S är en av Danmarks ledande digitala reklambyråer, med kontor i Aarhus och Köpenhamn. Sedan bolaget grundades 2008 har det bistått mer än 4000 företag med konsulttjänster och rådgivning inom sökmotoroptimering (SEO), Google AdWords, företagssidor och annonser på Facebook, samt hemsidor och webshops.

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 med målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag i Norden. Sedan 2013, då bolagets första fond restes, har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen i sitt segment med 14 investeringar och mer än 30 följdförvärv. Adelis förvaltar idag omkring 10 miljarder kronor. För mer information se www.adelisequity.com.