Axentia går in i partnerskap med Adelis

Adelis Equity Partners Fund II (“Adelis”) investerar i Axentia Technologies i partnerskap med bolagets ledning för att ytterligare accelerera tillväxten genom internationell expansion.

Axentia är en ledande leverantör av uppkopplade energieffektiva bildskärmar och relaterad mjukvara till kollektivtrafikoperatörer. Bolagets produkter och mjukvarutjänster har utvecklats under flera decennier av dess FoU-team, som har betydande kompetens som ursprungligen härrör från utveckling av militära kommunikationssystem i Sverige. Idag har bolaget omkring 100 kunder och fokuserar på att ytterligare förstärka sin produktutveckling och accelerera sin expansion utomlands.

”Axentia har utvecklat ett världsledande produkt- och tjänstekoncept inom kollektivtrafikområdet, och vi är väldigt imponerade av bolagets ledning och deras vision för framtiden. Vi ser fram emot att stödja dem på deras tillväxtresa,” säger Joel Russ och Jacob Frandsen på Adelis.

”Axentia har haft en fin utveckling de senaste åren och vi tror starkt på framtiden med Adelis. Med Adelis som partner kommer vi kunna accelerera vår tillväxt, samt dra nytta av deras kompetens och erfarenhet av att bygga framgångsrika verksamheter,” säger Dick Ollas, VD för Axentia.

Adelis förvärvar en aktiemajoritet i Axentia samtidigt som grundarna och ledningen förblir stora ägare i bolaget. Parterna förväntar sig att fortsätta investera i en ambitiös tillväxtplan.

För ytterligare information:

Joel Russ, Adelis Equity Partners, +46 73-543 30 68, joel.russ@adelisequity.com

Jacob Frandsen, Adelis Equity Partners, +46 73 072 44 46, jacob.frandsen@adelisequity.com

Dick Ollas, Axentia Technologies, +46 73 074 62 20, do@axentia.se

Axentia Technologies

Axentia utvecklar och tillverkar världsledande skärmsystem till kollektivtrafiken, samt kostnadseffektiva alarmsystem för räddningsorganisationer. Med över 15 års erfarenhet och dedikerade medarbetare har Axentia blivit en stor spelare i dessa segment. Axentia har unik kompetens i energieffektiv elektronisk design, mobilnätverkskommunikation och informationsutsändning över FM-nätverk, vilka är hörnstenar i teknologin i våra produkter. För mer information se www.axentia.se.

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 medmålet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag iNorden. Sedan 2013, då bolagets första fond restes, har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolageni sitt segment med 22 investeringar och mer än 70 följdförvärv. Adelis förvaltar idag omkring 10 miljarder kronor. För mer information se www.adelisequity.com.