• Adelis Equity Partners/

Säkra tar klivet för ytterligare tillväxt när Adelis går in som huvudägare. Eva Pantzar Waage rekryteras som ny VD för Säkra-koncernen

Säkra AB förvärvar huvuddelen av sina förmedlarkontor och bildar ett ledande förmedlarföretag med fokus på sakförsäkring, livförsäkring, pension och sparande. Säkra har idag en stark position inom SME-segmentet med nöjda kunder och en stark lokal förankring. Nu tar Säkra nästa steg för att ytterligare stärka sin position i marknaden, vidareutveckla kunderbjudandet och vara drivande i att konsolidera branschen.

”Säkra har de senaste åren haft en stark tillväxtresa tack vare en lokal förankring och skräddarsydda lösningar, vilket attraherat både nya kunder och duktiga förmedlare. Vi är därför väldigt glada att nu ta nästa kliv tillsammans med Adelis som ny huvudägare. Adelis ger oss ännu större kraft och finansiella muskler att bygga vidare på Säkras vinnande koncept”, säger Jonas Stenmark, tillförordnad VD på Säkra.

”Sedan Säkra grundades 1985 har vår modell alltid varit att serva våra kunder genom stort kontorsnätverk och kundanpassade lösningar. Nu börjar ett nytt spännande kapitel i Säkras historia och jag ser fram emot att arbeta med Adelis för att ta Säkra till nästa nivå”, säger Johan Storm, styrelseledamot och delägare i Säkra.

I samband med transaktionen rekryteras Eva Pantzar Waage som ny VD. Eva kommer tidigare från Max Matthiessen där hon var operativ chef (COO) och ansvarig för affärsområdet liv och pension.

”Det är en ära att få förtroendet att leda Säkra in i nästa fas. Säkra är en organisation med fin historik, duktiga medarbetare och stora tillväxtmöjligheter framåt. Nu tar Säkra klivet för att bli en starkare utmanare till de stora förmedlarorganisationerna men utan att göra avkall på den värdefulla ”Säkra-andan” där entreprenörskap och kundnära relationer är ledord. Jag ser mycket fram emot att få utveckla bolaget tillsammans med alla duktiga medarbetare”, säger Eva Pantzar Waage.

För att stärka den nya koncernens möjligheter till fortsatt tillväxt går Adelis Equity Partners in som ny huvudägare i koncernen. Säkras förmedlare och ledning förblir storägare i Säkra även framåt.

”Vi är oerhört glada att få vara med på Säkras framtida resa – i synnerhet i en tid när förmedlarbranschen förändras i grunden med nya regelverk och digitalisering. Vi ser Säkra som en stark plattform att konsolidera branschen och vi kommer att söka likasinnade aktörer som vill vara med på resan”, säger Erik Hallert, investeringsansvarig på Adelis.

Transaktionen är föremål för konkurrensgodkännande och Finansinspektionens godkännande, och väntas slutföras närmaste månaderna.

För ytterligare information, kontakta:

Eva Pantzar Waage, Tillträdande VD Säkra AB,+46 708 87 62 63, eva.pantzar@sakra.se

Jonas Stenmark, Tillförordnad VD Säkra AB, +46 702 247 40 86, jonas.stenmark@sakra.se

Erik Hallert, Adelis Equity Partners, +46 709 36 80 41, erik.hallert@adelisequity.com

Om Säkra

Säkra är ett av Sveriges största varumärken inom försäkringsförmedling och finansiell rådgivning – för privatpersoner, företagare och offentlig sektor. Säkra omfattar ett 60-tal förmedlarbolag över hela landet som med sina ca 200 medarbetare verkar för aktuell kompetens, hög kvalitet och god service. Säkras försäkringsförmedlare och finansiella rådgivare är godkända av bl a Finansinspektionen, Insuresec och SwedSec samt är registrerade hos Bolagsverket. För mer information se www.sakra.se.

Adelis är en aktiv partner för värdeskapande i medelstora nordiska bolag. Adelis grundades 2012 med

målet att bli det ledande riskkapitalbolaget med fokus på investeringar i medelstora onoterade bolag i

Norden. Sedan 2013, då bolagets första fond restes, har Adelis varit ett av de mest aktiva riskkapitalbolagen

i sitt segment med 21 investeringar och mer än 60 följdförvärv. Adelis förvaltar idag omkring 10 miljarder kronor. För mer information se www.adelisequity.com.