Kraftig ökning av antalet företagsförsäljningar i Sverige

Kraftig ökning av antalet företagsförsäljningar i Sverige

Ny undersökning visar att till och med november i år har 6490 företag sålts i Sverige

Stockholm, 15 december 2006 – En färsk undersökning från det svenska analys och värderingsföretaget Adeqvat Företagsvärdering AB visar att antalet företag som bytt ägare har ökat kraftigt från bottenåren 2002 och 2003. I undersökningen presenteras nya fakta kring de sålda företagen så som uppgifter om omsättning, antal anställda och i vilka län försäljningarna sker.

Adeqvat Företagsvärderings undersökning visar uppgifter om antalet företagsförsäljningar som sker årligen i Sverige - uppgifter som tills nu inte funnits tillgängliga. Dessutom finns detaljerad information och statistik kring de uppköpta företagens omsättning, antal anställda och vilka län som berörs av försäljningarna. Företagens omsättningar presenteras i åtta olika intervall (se graf nedan), antalet anställda presenteras i fem olika intervall och information finns också om antalet sålda företag fördelat på Sveriges alla län.

– Vi ser en väldigt kraftig ökning av antalet företagsförsäljningar i år. Självklart spelar konjunkturläget in men vi bedömer även att det pågående generationsskiftet är en starkt bidragande orsak. Det märker vi på andelen kunder hos oss som står inför generationsskiften. Fyrtiotalisterna börjar trappa ner och säljer därmed sina bolag, säger Sven Ahokas, chefsanalytiker på Adeqvat Företagsvärdering.

Ökningen av antalet företagsförsäljningar i Sverige från 2005 till och med november 2006 var 22 procent.

Inte helt oväntat är det i storstadsregionerna som majoriteten av försäljningarna sker. Regionerna Stockholms län, Västra Götalands län och Skåne län står för 64 procent av samtliga försäljningar i landet hittills i år. Antalet försäljningar i dessa regioner har ökat med 22 procent till och med november i år jämfört med helåret 2005.

Slutsatser som kan dras från undersökningen är bland annat att företag med omsättningar på över 10 MKR som säljs ökar ännu kraftigare. År 2005 bytte 866 företag i denna kategori ägare medan antalet till och med november 2006 var 1184, en ökning med 37 procent. Detta innebär att allt fler anställda berörs av försäljningarna. Andelen företag som sålts med mer än sex stycken anställda har ökat med drygt 30 procent fram till och med november i år jämfört med helåret 2005.

– Fram tills idag har uppgifter om antalet företagsförsäljningar som sker i Sverige varje år bara varit uppskattningar. Därför är vi glada över att kunna presentera denna undersökning som vi tror kommer att intressera många. Den är baserad på vetenskaplig research och fakta, säger Sven Ahokas.

Undersökningen baseras på företag som bytt hela styrelsen under åren 2001 till och med november 2006. Undersökningen avser bolag som är aktiva och uppvisar värden för omsättning och antal anställda i redovisade bokslut. Bolag som ändrat ägarförhållanden genom till exempel kompanjonsutlösen, ingår inte i analysen.

Undersökning går att ta del av i sin helhet på Adeqvat Företagsvärderings hemsida: www.adeqvat.se.

(graf saknas här - se bifogad pdf-version av pressmeddelandet!)

För mer information kontakta:

Sven Ahokas, chefsanalytiker, Adeqvat Företagsvärdering AB
Tel: 08-545 699 02, Mob: 070-779 14 95
sven.ahokas@adeqvat.se

Jan Stenberg, marknadschef, Adeqvat Företagsvärdering AB
Tel: 08-545 699 01, Mob: 070-548 96 06
jan.stenberg@adeqvat.se

Om Adeqvat Företagsvärdering:
Adeqvat Företagsvärdering erbjuder Sveriges enda helt automatiserade värderingstjänst för företag. I samarbete med UC utför vi värderingsberäkningar på valfritt av Sveriges 230 000 registrerade aktiebolag. Vår produkt har ett stort antal användningsområden: Köp och försäljning av företag, Arvs- och generationsskifte, Bodelning, Skatte- och taxeringsärenden, Värdeavstämning mot egen uppfattning, Förändring av delägarskap m.m. Adeqvat Företagsvärdering bildades 2004 och har på kort tid intagit en ledande position inom analys och företagsvärdering.
Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned: