Storsatsning på global e-handelsplats för e-learning

Report this content

Svenska GlobeAcademy första mäklaren på kommande miljardmarknad: Storsatsning på global e-handelsplats för e-learning Riskkapitalbolaget Adera Venture Zone och flera internationellt verksamma placerare investerar nu i business-to-business företaget GlobeAcademy. Företaget ska bygga en e-handelsplats för Internetbaserade företagsutbildningar från hela världen. I oktober presenteras de första 1000 utbildningarna på handelsplatsen. Världsmarknaden för e-learning värderas till 90 miljarder kronor år 2002*. * Ledande utbildningsproducenter och aktörer inom e-learning i Sverige, USA, Kanada, England och Tyskland skriver nu på för våra mäklartjänster, säger Johan Callin som grundat GlobeAcademy tillsammans med Håkan Lothigius. Efter ett år ska det vara möjligt att söka bland tiotusentals kvalificerade utbildningar. Intresset för en överskådlig samlingsplats av tjänster inom e-learning är mycket stort. Idag är det svårt för utbildningsföretag att marknadsföra sina tjänster globalt. Omvänt är det komplicerat för kunderna att överblicka utbudet av e-learning. Dessutom blir Internetkurser både kortare och bättre anpassade till vad den enskilde behöver. * GlobeAcademy har som oberoende handelsplats för e-learning förutsättningar att bli viktig både för de som erbjuder utbildning och de som söker utbildning, säger Rolf Jansson styrelseordförande på Adera Venture Zone. * Traditionell företagsundervisning kommer att få tuff konkurrens, fortsätter Johan Callin. "Knowledge on demand" är nyckeln till framtiden. När du är i behov av utbildning eller specialkunskaper ska du hitta den direkt, och ha möjligheten att ta del av den oberoende av var du befinner dig och tidpunkt på dygnet. GlobeAcademy är ett svenskt företag som mäklar oberoende Internetbaserad utbildning från hela världen. Företaget kan liknas vid ett globalt företagsuniversitet som gör det möjligt för yrkesverksamma att omedelbart hitta och ta del av utbildning. Tjänsten bygger på en avancerad databasteknologi som gör ett stort kursutbud enkelt sökbart. Adera Venture Zone är en venture catalyst för självgående entreprenörer i nätverksekonomin. Adera Venture Zone erbjuder entreprenörer riskkapital, professionellt stöd och snabb access till ett nätverk av strategiska partners som är kritiska för att skapa framgångsrika företag. Adera Venture Zone bildades i december 1999 och ägs till 9 % av huvudpartnern e- byrån Adera (publ). Hittills har Adera Venture Zone investerat i sju nystartade företag. * enligt undersökningsföretaget IDC För mer information: Johan Callin, Vice VD GlobeAcademy, tfn 0708 23 23 53 johan.callin@globeacademy.com Håkan Lothigius, VD GlobeAcademy, tfn 0705 32 94 06, hakan.lothigius@globeacademy.com Rolf Jansson, styrelseordförande Adera Venture Zone, tfn 0705-72 72 02 www.globeacademy.com, Klarabergsviadukten 70D, Box 70396, 107 24 Stockholm ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00460/bit0002.pdf