LEGO®-koncernen gör barns drömmar till verklighet med ny Netflix-serie

Report this content

För att uppmuntra och förverkliga barns oändliga kreativitet, slår nu LEGO®-koncernen upp dörrarna till en helt ny drömvärld. LEGO® DREAMZzz™ är en ny tv-serie inspirerad av barns fantasifulla drömvärldar och vikten av att drömma för barn. Mer än hälften av alla barn blir mer kreativa av drömmar vilket i sin tur hjälper dem att utveckla deras fantasi. Det visar en ny global undersökning bland 23 000 barn som genomförts av LEGO®-koncernen.

Nu tar LEGO®-koncernen fasta på barnens kreativitet genom att förverkliga deras drömmar med den helt nya tv-serien, LEGO® DREAMZzz™. En global undersökning med över 23 000 barn från 29 olika länder ligger som grund bakom skapandet av serien. Undersökningen har identifierat att sju av tio upplever komplexa känslor, såsom stress eller ensamhet i sin vardag, där en av fyra uppger omvärldshändelser eller sociala medier som orsaker. Sömnexperter påpekar dock att drömmar kan spela en viktig roll i att hjälpa barn att bearbeta dessa komplexa känslor och engagera deras fantasi.

- Barn är naturliga drömmare och utforskare, men när de blir äldre börjar samhällets påtryckningar begränsa deras fantasi. Drömmar är ett universellt fenomen som vanligtvis välkomnas av barn över hela världen. Med mer stress och krav i deras dagliga liv är det viktigt att uppmuntra fri lek och kreativitet. Forskningen har tydligt visat att barn som har tillgång till fri lektid ökar sin frekvens av drömmar och som ett resultat känner de sig lyckligare och mer fantasifulla, säger Dr Shelby Harris, psykolog och sömnexpert.

I Sverige uppger hälften av barnen att drömmar ger dem nya idéer när de är vakna och samtidigt hjälper dem att vara mer kreativa under dagen. Dessutom visar undersökningen att tre av fem barn upplever sin drömvärld som häftig och fantasifull, något som LEGO®DREAMZzz™-serien vill förverkliga och återspegla.

- LEGO® DREAMZzz™ är vårt allra första koncept som firar den underbara världen av drömmar och utforskar vad som händer när drömmar blir verkliga, vanliga barn blir extraordinära och kreativitet blir en superkraft! Vi vill att barn ska känna sig inspirerade att ge liv åt sina vildaste drömmar och omfamna kraften i deras kreativa fantasi medan de drömmer – och detta är bara början, säger Cerim Manovi, Creative Director för LEGO® DREAMZzz™.

LEGO®-koncernen har testat innehållet och leksakerna med tusentals barn från hela världen inför premiären av den nya tv-serien som går av stapeln den 15 maj. Lanseringen kommer att följas av en tillhörande produktserie som sätter barnen i förarsätet med sin fantasi som drivkraft.

Stig in i drömmarnas värld med den nya serien LEGO® DREAMZzz™

Serien LEGO® DREAMZzz™ följer äventyren hos skolkamraterna Mateo, Izzie, Cooper, Logan och Zoey när de går med i en hemlig byrå och lär sig att använda kraften av fantasin för att resa in i Drömvärlden – och besegra den tyranniska Mardrömskungen!

LEGO® DREAMZzz™-serien kommer att lanseras på LEGOs YouTube-kanal den 15 maj och du kommer även kunna streama första säsongen på Netflix. Den tillhörande produktserien och flera avsnitt kommer att finnas tillgängliga från och med augusti 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta media@lego.com

Om studien 'Dreams Research’ 2023:
Dreams Research genomfördes av Opinium Research bland 23 000 barn i åldrarna 6-12 år i USA, Storbritannien och Irland, Frankrike, Tyskland, Österrike, Schweiz, Spanien, Italien, Danmark, Tjeckien, Polen, Ungern, Tjeckien, Turkiet, Rumänien, Förenade Arabemiraten, Australien, Sydkorea, Japan, Kina, Hongkong, Taiwan, Singapore, Malaysia, Mexiko, Kanada.

Presskontakt:
Daphna Zacharias, Adersten&Norlin
daphna@aderstennorlin.com

Om LEGO®-koncernen:
LEGO®-koncernens uppdrag är att inspirera och utveckla morgondagens byggare genom lekens kraft. LEGO System in Play, med sin grund i LEGO-klossar, låter barn och fans bygga och bygga om allt de kan tänka sig. LEGO®-koncernen grundades i Billund, Danmark 1932 av Ole Kirk Kristiansen, och dess namn kommer från de två danska orden Leg Godt, som betyder "Leka bra". Idag är LEGO®-koncernen fortfarande ett familjeägt företag med huvudkontor i Billund. Dess produkter säljs nu i mer än 130 länder över hela världen. För mer information: www.LEGO.com

För mer information: www.LEGO.com

Taggar: