• adidas/

BOOST™ förändrar löpning för alltid – adidas revolutionerande dämpning sätter ny standard för branschen

En revolutionerande innovation som tar tillvara på energin, med överlägsen dämpningsfunktion, löpkänsla och optimal passform, oberoende av vilken temperatur du springer i. Så beskrivs adidas Energy Boost, en ny dämpningsteknologi som ger högsta möjliga återvinning av den energi som uppstår i ett löpsteg. Den nya teknologin i kombination med en design i framkant göra att adidas befäster sin position inom löpning.

– Adidas strävar alltid efter att skapa innovativa produkter som gör idrottare bättre. Med BOOST har vi skapat en helt ny dämpning som ger ett effektivare löpsteg oberoende av vilken nivå löparen befinner sig på. BOOST sätter en ny standard, inte bara för löparskor, utan för hela branschen och alla produkter framöver, säger Filip Göransson, PR-chef adidas Nordic.

BOOST är ett revolutionerande stötdämpande material, med fokus på energin som skapas i löpsteget medför BOOST den högsta energiåtergivningen i branschen. Baserat på en innovativ utvecklingsprocess som skapats av adidas partner BASF, ett av världens ledande kemiföretag, har ett nytt material tagits fram som tar löpningsteknologin in i en helt ny fas. Materialet, som är baserat på TPU utgör skons mellansula, som i en avancerad process expanderar och omvandlas till tusentals små energikapslar. Med en unik cellstruktur lagras energi i kapslarna för att sedan släppas loss och ge kraft tillbaka in i varje löpsteg.

Materialet ger skon en unik kombination mellan att vara stabil och energiåtergivande, samtidigt som den är mjuk och följsam. Detta gör löpningen till en ny upplevelse och skon blir en aktivare del av träningspasset. BOOST har också genomgått rigorösa tester för att se hur materialet klarar av olika temperaturer, materialet har utsatts för förändring från 40° till -20° grader Celsius. Jämförelser visar att BOOST-materialet är tre gånger mer tåligt för temperaturskillnader än standardmaterialet EVA, som är som vanligtvis används för stötdämpning, vilket ger en mer konsekvent löpning.

Energin i Energy Boost avspeglas i designen, som alltid när det gäller adidas ligger i absolut framkant. En signifikant gul linje löper längst skons bas och ger intrycket att den komprimerar all energi in i dämpningen. Kombinationen av skons svarta färg och den gula linjen ger ett snabbt och energiskt intryck. Den övre delen av skon är utrustad med Techfit, en teknik med hållbar och elastisk polyuretan som ger optimal komfort och stöd till hela foten när den är i rörelse. Det ventilerande mesh-materialet ger en strumpliknande passform och stärkande Powerbands stabiliserar foten där det behövs under löpningen. Adidas Energy Boost kommer också att vara kompatibel med adidas miCoach.

Energy Boost finns tillgänglig i adidas egna butiker, hos utvalda återförsäljare och via e-handel från och med 28 februari 2013. http://www.adidas.se/shop

För mer information, vänligen kontakta:

Filip Göransson, PR-chef adidas Nordic

0735-33 97 95  filip.goransson@adidas.com

Henrik Hallberg, Jung Relations

0705-212 22 06 henrik.hallberg@jungrelations.com

Please visit our new press website: http://news.adidas.com

Please visit our official YouTube channel: www.youtube.com/adidas

Please visit our official adidas fan page: www.facebook.com/adidas

Taggar: