• adidas/

INGEN TRÖJA TORR – DIF går tillbaka till rötterna när nya matchtröjan från adidas lanseras

6 mars 2010 – Som en följd av den enorma bedriften att i sista kvalmatchen mot alla odds lyckas behålla sin plats i Allsvenskan är DIF mer laddade än någonsin inför den nya säsongen. Under parollen ”Ingen Tröja Torr – generationer av kämpar står bakom skölden på Stockholms stoltaste tröja” är det inte bara den nya matchtröjan som går tillbaka till rötterna. Med 2009 års bedrift i ryggen, starkt självförtroende och nyvunnen energi går klubben tillbaka till den attityd och kämpaglöd DIF alltid förknippats med historiskt.

– Djurgården står för en sak – att aldrig ge upp. Under enorm press och efter att ha varit totalt uträknade lyckades vi, genom att tillsammans slita som djur i 90 minuter, med det ingen trodde var möjligt. Det sägs att DIF-legendaren Knivsta sade att ingen Djurgårdare går av planen med en torr tröja. För mig är det vad som kännetecknar oss och våra supportrar, vi är kämpar och det ska vi visa den här säsongen, säger Mattias Jonsson, lagkapten i DIF. Den nya matchtröjan går kort och gott tillbaka till rötterna. Framförallt är Djurgårdens originalsköld tillbaka och tar den plats den förtjänar på bröstet. Givetvis kvarstår de klassiska blå ränderna på tröjan och Stockholms Stolthet pryder ryggslutet i snygg guldbrodyr. Den klassiska tröjdesignen tillsammans med den sanna kämpaglöd som kännetecknar Djurgården har varit inspirationskällan till DIF:s och adidas gemensamma kampanj ”Every team needs a shirt with a story – Ingen Tröja Torr”. I kampanjmaterialet lyfts fyra spelare fram, två som tydligt symboliserar den kämpaglöd klubben står för – Mattias Jonsson och Daniel Sjölund – samt två som representerar det nya DIF – nyförvärven Kasper Hämäläinen och Jani Lyyski. I bakgrunden skymtar de fem legendariska Djurgårdskämparna Gösta ”Knivsta” Sandberg, Markus Karlsson, Stefan Bergtoft, Niklas Rasck och Tommy ”Baloo” Berggren. Klocktornet reser sig över hela planen och som en symbolik för vad såväl spelare och klubb som supportrar gått igenom regnar det och blåser starka vindar kring spelarna, som reser sig och tillsammans samlar styrka i truppen. Premiär för nya matchtröjan sker söndagen den 7 mars då DIF möter Vasalund i en träningsmatch. Matchtröjan och övriga DIF-produkter finns dock till försäljning redan den 6 mars, vid säsongskortsuthämtningen, på www.dif.se samt i utvalda Stadiumbutiker. I samband med lanseringen rullas en stor omröstning ut där supportrarna får utse tidernas störste Djurgårdskämpe. Under hela den allsvenska säsongen kommer DIF dessutom vid sina hemmamatcher att byta ut utmärkelsen ”matchens lirare” mot ”matchens kämpe”.

Taggar: