Johan Klaesson ny vd för Admeta

Report this content

Johan Klaesson har utsetts till ny VD för Admeta, med uppgiften att genomföra den beslutade internationaliseringsstrategin som gjordes i samband med att Sjätte AP fonden gick in som ägare i bolaget under andra halvåret förra året.

Johan Klaesson menar att han nästan fått en overkligt bra start, på grund av rådande lågkonjunktur och det faktum att Admeta har en helt ny produkt som just vänder sig mot alla kunder med lågbetalt eller osålt internetannonsutrymme .

”Under lågkonjunkturen måste marknadscheferna optimera sina investeringar och säkerställa att man når rätt marknad. Det kan vi hjälpa till med. Dessutom har vi en helt ny produktfamilj som ökar annonsintäkterna för existerande och nya kunder. Efterfrågan är så stor att jag ska börja med att nyrekrytera”, säger Johan Klaesson.

Produkterna som Admeta erbjuder sina kunder är baserade på sju års avancerad forskning som resulterat i flera patent. Och resultatet är tydligt: Admetas kunder har ökat sina marknadsföringsresultat mellan 30 och 130 procent. Sedan tidigare finns det produkter som hjälper annonsörer att optimera sina kampanjresultat. Nu har man tagit fram en ny produktfamilj som vänder sig till företag som säljer annonser på internet där Admeta’s produkter kraftigt kan öka intäkterna. Genom bland annat realtidsauktioner kan mindre attraktiva utrymmen säljas till högstbjudande istället för att som idag slumpas bort.

”Johan är helt rätt person att genomföra den beslutade internationella strategin”, säger styrelseordförande Eva Lindqvist. ”Han har den erfarenhet inom internationell ledarskap, affärsutveckling och marknadsföring som krävs för att göra bolaget till en aktör att räkna med”.

Johan Klaesson har haft flera chefspositioner i Sverige och utomlands på Viasat Broadcasting (MTG), Net Entertainment, Torget.se och Tiscali. Senast var Johan Klaesson COO för Meetic-gruppen med huvudkontor i Paris, Frankrike.

Admetas tidigare VD Fredrik Strauss, en av företagets grundare, fortsätter att arbeta inom företaget som ansvarig för affärsutvecklingen.

Taggar: