Adobe öppnar museum på nätet

Report this content

Nästa vecka invigs en unik digital mötesplats med utställningen Valley av den amerikanske konstnären Tony Oursler.

Onsdag den 6 oktober öppnar Adobe Museum of Digital Media (AMDM), ett interaktivt museum på nätet som utvecklats av Adobe Systems för att presentera och bevara banbrytande verk inom digitala media. Museet ska inspirera till nya kreativa idéer och experiment och erbjuda ett forum för expertdiskussioner om hur digitala media påverkar kultur- och samhällslivet. Museet finns på www.adobemuseum.com.

I en tid där diskussionen om samhälle och kultur flyttar ut på nätet så använder sig konstnärer, designers och andra kulturskapare allt oftare av digitala media för att utforska och uttrycka sina idéer. AMDM tar fasta på dessa strömningar och kommer att erbjuda program och arbeten inom så skilda fält som bildkonst, film, performance, arkitektur och sociala media.

I museets verksamhet kommer ett flertal kuratorer och kulturpersonligheter engageras för att utveckla innehåll och utställningsprogram. Det kommer att bibehålla museets traditionella uppdrag att sträva efter högsta standard när det gäller kreativa processer och utställningar, men presentera dessa på en digital arena och dra nytta av nätets interaktivitet, frihet från fysiska begränsningar och tillgänglighet dygnet runt.

− Adobe har ett dagligt samarbete med många professionella kreatörer inom många områden. Museet har inspirerats av dem och ska ses som en hyllning till deras talang och innovationer. Vi tror att digitala media spelar en viktig roll för hur vårt samhälle formas, lika väl som för den kreativa kulturen, och att de förtjänar att visas upp på en plats där mediet bokstavligt talat också är budskapet, säger Ann Lewnes, global marknadsdirektör på Adobe.

AMDM har skapats för att återspegla den sinnliga upplevelsen hos ett traditionellt, fysiskt museum, samtidigt som det helt och hållet ryms på nätet. Museets besökare får del av en virtuell upplevelse i tre steg, museets exteriör, interiör, samt en visningsplattform där de kan uppleva utställningarna.

Museet är resultatet av ett samarbete mellan Piero Frescobaldi, grundare till produktionsbolaget unit9, Filippo Innocenti, grundare av Spin+ och professor i arkitekturteknik vid Politecnico di Milan, reklambyrån Goodby, Silverstein and Partners, samt Adobe.

Valley − premiärutställning på AMDM
AMDM invigs med utställningen Valley, det senaste verket av den uppmärksammade amerikanske konstnären Tony Oursler. Här utforskas vårt förhållande till Internet, vilket ackompanjeras av Ourslers ofta grovkorninga och avväpnande humor. Titeln Valley är en referens till Ourslers fascination för den hypotes som 1970 lades fram av den japanske roboticisten Masahiro Mori, där Jentschs och Freuds teorier om
”Det kusliga” fogas samman med utvecklingen av människoliknande robotar.

Masahiro Moris tes är att ju mer människolik en maskin blir, så blir den också allt mer psykologiskt oroande för oss. Ur denna myntade Mori begreppet ”The Uncanny Valley” – ”Den kusliga dalen”.
I sitt verk Valley fördjupar Oursler teorin och fastslår att Internet snabbt är på väg mot att bli en spegel av mänskligt medvetande.

− Jag har tittat på allt det poetiska med Internet och vad som händer med det nu − med alla dess fel och brister; hur tekniken kommer in i våra liv, vad den kan göra för oss och hur den är en produkt av oss.
Om mitt arbete lyckas få folk att fundera på hur de använder sin tid på nätet och reflektera lite över vad denna tid betyder för dem, då har detta projekt blivit en framgång, säger Tony Oursler.

I Ourslers Valley bjuds publiken in till att interagera med konstverken genom en helt unik virtuell plattform, som skapats i samarbete mellan konstnären och AMDM-teamet. Oursler menar att plattformen på nätet erbjuder en spännande och dramatisk avvikelse från museets klassiska paradigm. Han har skapat detta projekt för att kunna utnyttja möjligheterna till ett interaktivt förhållande till publiken, något som först nyligen gjorts möjligt av nätet.

Kommande utställningar
Valley kommer att följas av projekt av den japanska konstnären Mariko Mori och den amerikanske designern John Maeda, rektor för Rhode Island School of Design. AMDM planerar att öppna nya utställningar kvartalsvis, samtidigt som äldre utställningar arkiveras och förblir tillgängliga för museets besökare.

Alltid öppet!
AMDM är alltid öppet för publik från hela världen och är gratis. Besökaren kan också kostnadsfritt bli medlem och få del av förmåner som förhandsvisningar och exklusiva evenemang.

För frågor och mer information, kontakta:

Adobe Systems Nordic

Caroline Mildenborn, PR-ansvarig på Adobe
tel. 08-752 33 35
e-post:
cmildenb@adobe.com

Springtime

Erik Boltjes
tel. 08-50 60 17 78
e-post: erik.boltjes@springtime.nu

Om Adobe Systems

Adobe revolutionerar vårt sätt att samarbeta med idéer och information – oavsett tid eller plats
och genom alla slags medier.

Adobe Systems grundades 1982 och är i dag ett av världens största mjukvaruföretag, med över 8 600 anställda. 2009 hade Adobe en årsomsättning på 2,9 miljarder dollar. Bland företagets mest spridda lösningar och produkter märks det universella dokumentformatet PDF, de kostnadsfria programmen Adobe Reader för dokumenthantering och Adobe Flash Player för animering och video, samt Adobe Photoshop, bildredigeringsprogrammet som används av professionella fotografer och kreatörer. Mer information finns på www.adobe.se.