Adobe Photoshop Lightroom 4 finns nu tillgängligt

Report this content

Nya Lightroom-versionen klar för leverans, med många nyheter som underlättar dagligt arbete med digitalt foto och video.

Nu är Adobe Photoshop Lightroom 4 klart för leverans och finns tillgängligt för Mac OS och Windows. Lightroom är en lösning som underlättar arbetet för yrkesfotografer och fotoentusiaster och hjälper dem med att snabbt importera, hantera, förbättra och visa upp sina bilder. I Lightroom 4 införs förfinad teknik för bearbetning av skuggor och högdagrar, möjligheter att skapa fotoböcker, ytterligare lokala reglage och förbättrat videostöd, bland annat för filmning med systemkameror.

– Synpunkter från våra kunder har varit ovärderligt för att utveckla Lightroom. Det verkliga knepet för en stor release som denna är att kombinera användarnas insikter med Adobes innovationer inom bildbehandling. Lightroom 4 är en fantastisk ny version som förbättrar arbetsflödet vid fotobearbetning och hjälper fotografer att skapa bilder som står ut från mängden, säger Winston Hendrickson, chef för Digital Imaging Products på Adobe.

Nya funktioner i Lightroom 4
Lightroom 4 beta är en omfattande uppdatering som tillförts många nya funktioner. Nya reglage maximerar det dynamiska omfånget från kameror som återställer och lyfter fram skuggdetaljer och högdagrar. Programmet innehåller nya och förbättrade autojusteringar för att dynamiskt ställa in värden för exponering och kontrast. Nya möjligheter för lokal justering finns genom kontroller för brusreducering, moaré och vitbalans.

Lightroom 4 ger fotografer verktyg för att skapa vackra fotoböcker med textkontroller och en mängd mallar som är enkla att använda, samt en direktlänk till onlinetjänsten Blurb för att skapa fotoböcker. En ny intuitiv kartfunktion visar bilder som är geotaggade, märker ut platser och omvänd geotaggning och sparade platser för enkel utmärkning av en fotografs mest besökta platser.

Det utökade stödet för video innebär att fotografen nu kan spela upp och justera video och även lyfta ut stillbilder från videoklipp som spelats in med digitala systemkameror, kompaktkameror eller kameramobiler. Många av de bildjusteringar som är standard i Lightroom kan också användas på videoklipp och justerade filmer kan exporteras som H.264-filer eller läggs upp direkt på Facebook eller Flickr.

En nyhet i Develop-modulen är förhandsgranskning (soft proofing) som hjälper fotografen att anpassa bildens färgrymd till destinationen i tryck eller på webben. Det är nu också möjligt att skicka bilder med e-post direkt från Lightroom genom ett valfritt konto.

Mer information om nyheterna i Photoshop Lightroom 4 finns på: http://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom.html

Pris och tillgänglighet
Adobe Photoshop Lightroom 4 finns nu tillgänglig för Mac och Windows på Adobe Store (www.adobe.com/store). Uppskattat marknadspris för nya användare är 980 kronor exkl moms och för uppgradering 540 kronor exkl moms. Minsta systemkrav är Mac OS X v10.6.8, v10.7 med dual core Intel-processor eller Microsoft Windows Vista med Service Pack 2 eller Windows 7 med Service Pack 1, Intel Pentium 4 eller AMD Athlon 64-processor, 2 GB RAM och en 1024x768 upplösning.

Användarna kan också ansluta till Lightroom teamet direkt på Facebook (www.facebook.com/Lightroom), via Twitter (www.twitter.com/Lightroom), eller på Adobe Lightroom-bloggen (http://blogs.adobe.com/lightroomjournal). För Lightroom instruktionsvideor, besök http://www.youtube.com/lightroom.

Adobe Photoshop-familjen
Adobes produktfamilj med Photoshop-lösningar för användare på alla nivåer bygger en lång erfarenhet av innovation och ledarskap. Photoshop och Photoshop Extended är hjärtat i Photoshop-familjen och ger oöverträffad kraft och kreativ frihet att bearbeta och skapa med bilder. Adobe Photoshop Lightroom är en komplett lösning som stödjer det dagliga arbetsflödet för professionella fotografer och seriösa amatörfotografer, med funktioner för att söka, administrera, förbättra och presentera stora mängder av digitala bilder på kraftfulla sätt. Adobe Photoshop Elements är ett program som erbjuder fotoentusiaster lättillgängliga verktyg och möjligheter att dela med sig av sina bilder. För mobila enheter finns appen Adobe Photoshop Touch, som hjälper användare att förvandla bilder med grundläggande photoshopfunktioner, anpassade för surfplattor; och Adobe Photoshop Express, en kostnadsfri applikation för iPhone och Android som gör det möjligt att enkelt redigera och dela bilder i sociala media.

För frågor och mer information, kontakta:

Springtime
Bertil Myhr
tel. 08-50 60 17 41
e-post:
bertil.myhr@springtime.nu

Om Adobe Systems
Adobe förändrar världen genom digitala upplevelser. Mer information finns på www.adobe.se.