Endast 28 procent av finanscheferna litar på sina egna siffror

Report this content

Bakom varje officiell kvartalsrapport finns processen med att fastställa att månadsbokslutets siffror är korrekta. Men alltför ofta blir resultaten förvrängda på grund av en både tidskrävande, tidspressad och omständlig kontrollfunktion. Adra Match har undersökt processen som ger anledning till eftertanke.

Enligt lagen ska balans- och resultaträkning ge en korrekt bild av företagets situation I ett givet ögonblick. Men en färsk studie från det internationella programvaruföretaget Adra Match visar att kontrollerna när dessa siffror tas fram och fastställs har betydande svagheter och att finansavdelningarna själva inte litar på sina siffror.

Undersökningen som baseras på intervjuer med närmare 400 anställda på finansavdelningar i Europa och USA och genomfördes vintern 2012-13. Bland de som intervjuades gjorde cirka 90 procent månadsbokslut. Endast 35 procent sa att de alltid hann rapportera nycketal på utsatt dag. Studien resulterade i följande viktiga punkter:

• Bara 28 procent litar på de rapporterade siffrorna
• Personalen tror mindre på siffrorna än den högsta ledningen
• 90 procent är under hård press att få fram siffror snabbare
• Bara 39 procent är nöjda med kvaliteten i rapportprocessen

– Siffrorna är avslöjande, vi kunde se att företag i alla länder har svårt att hålla kvaliteten i rapportprocessen, säger Adra Matchs CEO, Martin Thunman.

– Intervjupersonerna underströk betydelsen av trovärdiga siffror samtidigt som bara 28 procent av dem litar på sina egna siffror. Det är också anmärkningsvärt att 30 procent av cheferna (CFOer, Controllers, Finansdirektörer) litar på siffrorna jämfört med bara 15 procent av den övriga personalen på finansavdelningen. Eftersom personalen har närmare kontakt med siffrorna väcker detta en del frågor om skillnaden i svaren.

Några anonyma citat från intervjupersonerna:

“Vår största utmaning är att kunna lita på siffrorna och få fram resultat på rätt dag” (USA)

“Det finns för många konton, för dåliga system och för många olika sätt att kontrollera kvaliteten i siffrorna.”
(USA)

“Vi är en stor organisation och kontrollprocessen måste bli snabbare samtidigt som vi kan leverera trovärdiga siffror. Det vore fantastiskt om det fanns ett system för att samla alla dessa fakta som idag till stor del sker manuellt vilket både är omständligt och tidsödande.”
(Europa)

“Vi har för lite tid, för få handläggare och för många konton som inte alltid stäms av. Det finns aldrig någon tid för analys i samband med månadsboksluten.”
(Europa)

“Jag behöver få en överblick av vad som saknas på över 90 avdelningar.” (Europa)

Skillnader mellan USA och Europa

Det fanns en del intressanta skillnader i resultat mellan USA och Europa. Några viktiga punkter:

• I USA litar 34 procent på de rapporterade siffrorna mot 23 procent i Europa. Trots en högre andel i USA nära två tredjedelar som inte litar på siffrorna.
  • I USA stänger 53 procent böckerna inom sex dagar mot 73 procent i Europa. De europeiska företagen har tydligt kortare deadlines.
  • I USA har 9 procent bara en godkännare av siffrorna medan 19 procent I Europa saknar två personer som måste godkänna siffrorna. I USA råder också striktare lagregler för hur ansvaret.

Det finns anledning att anta att dessa resultat beror på att de korta tidsfristerna i Europa minskar kvaliteten på siffrorna och ökar risken för missar.

Hela rapporten går att ladda ned här: http://info.adramatch.com/UK.DownloadedMonthlyCloseSurvey_UK.MonthlyCloseSurveyLandingPage.html

För mer information:
Martin Thunman, CEO Adra Match, +46(0)733 839611

Mikael Samuelsson, Country Manager, Sweden, +46(0)708 200398

Adra Match har under 20 utvecklat och marknadsfört programvara för avancerad data matchning och avstämningshantering. Våra produkter används främst av ekonomiavdelningar för automatisk avstämning. Automatisk avstämning hjälper organisationer att arbeta effektivare samt med bättre kontroll och kvalitet. Lösningarna ger ekonomiavdelningar en bättre överblick över verksamhetens rapporteringsprocess. Adra Match har huvudkontoret i Oslo och kontor i Sverige, Danmark och Storbritannien. Bland de 3000 kunderna återfinns företag som Hertz, GE Capital, Old Mutual, IKEA och Telenor. Se mer på www.adramatch.se.

Taggar: