Dina semestervanor avslöjar vem du är

Report this content

Det är fyra veckors sammanhängande semester och gärna storstad eller ö-liv som gäller när svenskarna väljer var semestern ska tillbringas. Detta enligt Adressändring som har tagit pulsen på hur svenskarnas semestervanor ser ut. Undersökningsföretaget Experian har även klassificerat in svenska befolkningen i tolv grupper, och de mest ressugna grupperna visar sig vara unga singlar i lägenhet, välbeställda villaägare och välutbildade storstadsbor.

Sommaren är här och många svenskar är redan på semester och laddar batterierna inför hösten. Adressändring har sammanställt statistik från 64 000 svenskar som beställt tillfällig eftersändning av sin post. Utifrån denna statistik och Experians analys av konsument- och geodemografisk data kan slutsatser kring utmärkande drag hos befolkningsgrupper och deras semestervanor dras. Vilka svenskar är flitigast semesterfirare? 1. Unga singlar i lägenhet 21 procent 2. Välbeställda villaägare 19 procent 3. Välutbildade storstadsbor 11 procent 4. Seniorer i lägenhet 9 procent 5. Småhus i förort 9 procent 6. Singlar i storstad 7 procent Var semestrar dessa grupper? Unga singlar i lägenhet: Västra Götaland 3,09 procent Stockholm 2,4 procent Skåne 2, 3 procent Välbeställda villaägare: Västra Götaland 3, 8 procent Skåne 2,9 procent Stockholm 2,6 procent Välutbildade storstadsbor: Stockholm 2,13 procent Skåne 1,9 procent Västra Götaland 1,5 procent Seniorer i lägenhet: Västra Götaland 1, 5 procent Skåne 1,06 procent Stockholm 0,9 procent Småhus i förort: Västra Götaland 1,97 procent Skåne 1,08 procent Kalmar 0,9 procent Singlar i storstad: Stockholm 1, 2 procent Västra Götaland 1,18 procent Skåne 0,73 procent Var vill svensken helst semestra? De tre mest populära länen att semestra i är Västra Götaland, dit 17 procent väljer att åka, Skåne (12 procent) och Stockholm (11 procent). Som område är Västkusten mest besökt, där tillbringar mer än en femtedel av semesterfirarna sin lediga tid på sommaren. -Svenskarna är traditionella när de planerar sin semester och glädjande är att de tar ansvar för sin post den tid de är borta. Vi ser till att svenskarna som åker på semester kan känna sig trygga med att deras post alltid hamnar i rätta händer oavsett var de befinner sig, säger Kia Johansson VD Svensk Adressändring. Undersökningen är gjord av Experian på uppdrag av Adressändring och bygger på statistik från 64 000 svenskar som beställde tillfällig eftersändning av sin post vecka 18-40 (april till oktober 2008). Fakta om Experians livsstilsklassificering, MOSAIC™ Lifestyles Denna klassificering är skapad för att identifiera grupperingar av konsumtionsbeteenden på adress- och områdesnivå. Klassificeringen identifierar och beskriver konsumentsegment som säger mer än traditionella demografiska variabler. Klassificeringen ger en unik insikt i vilka datakällor och metoder som är bäst lämpade att använda för att erhålla en optimal segmenteringslösning ur såväl ett statistiskt- och användarperspektiv. 400 statistiska fördelningar har använts för att bygga den svenska klassificeringen.

Taggar: