Bombardier får 900-miljonorder på tunnelbanevagnar i Kina

Report this content

BOMBARDIER FÅR 900-MILJONORDER PÅ TUNNELBANEVAGNAR I KINA Montreal xx november, 2001 - Bombardier Transportations och Changchun Car Company (CCC) meddelar att deras samriskprojekt Carc har fått en order på 114 tunnelbanevagnar (19 sexvagnståg) från Shenzhen Metro Co. Ltd.. Vagnarna ska användas i etapp ett av den tunnelbana man bygger i Shenzhen City i södra Kina, inte långt från Hongkong och Guangzhou. Ordern är värd 222 miljoner kanadensiska dollar (cirka 1,5mdr SEK) och Bombardier Transportations andel beräknas till cirka 140,5 miljoner kanadensiska dollar (cirka 937 milj SEK). Det första tåget kommer att tillverkas i Hennigsdorf i Tyskland, de övriga arton byggs på Carc:s anläggning i Changchun i Jilinprovinsen i nordöstra Kina (ungefär 800 km nordöst om Beijing). Bombardiers anläggning i Västerås kommer att svara för drivsystemet. Tågen ska enligt planerna levereras mellan första delen av 2004 och andra hälften av 2005. Driften av tunnelbanan planeras komma igång i december 2004. De 140 meter långa tågen har hög kapacitet och bygger på den allra senaste modultekniken för att klara de lokala kraven; avancerade konstruktionslösningar från Bombardier Transportation, såsom moduluppbyggda vagnskorgar av aluminium, avancerade drivsystem och boggier med höga prestanda. Olof Persson, vd för Metros, Europe, Bombardier Transportation, säger: "Jag är glad över att Shenzhen Metro har visat sitt förtroende för våra tunnelbaneprodukter. Shenzhens tunnelbana kommer snart att ha glädje av dessa nya fordon som är uppbyggda på mycket av vår allra senaste teknik, och jag är övertygad om att de kommer att bli uppskattade av trafikanterna". Bombardier Transportation har två pågående samriskprojekt avseende fordon i Kina. Det första är Carc och startades av Adtranz och Changchun Car Company 1996. Adtranz förvärvades sedan av Bombardier i maj 2001. Carc som helt sysslar med tillverkning av tunnelbanetåg fick sitt första kontrakt år 2000 av Guangzhou stad - 156 vagnar för linje 2. Det första tåget ska levereras i slutet av 2002. Samriskprojekt två, Bombardier Sifang Power (Qingdao) Transportation Ltd., startades 1998 av Bombardier Inc., Power Pacific Corporation Limited och China National Railways Locomotive and Rolling Stock Industrial Corporation (Loric) för tillverkning av vagnar för kollektivtrafik. Produktionen sker vid Sifang Locomotive and Rolling Stock Works anläggning, ett dotterföretag till LORIC i Qingdao i Shandongprovinsen, 550 km sydost om Beijing. Det första kontraktet erhölls 1999 från Ministry of Railways i Kina - 300 förstklassiga intercityvagnar. Leverans av de första vagnarna beräknas till juni 2002. Som konsortieledare för fordon har Bombardier Transportation till Kina redan levererat tunnelbanelinjerna 1 och 2 till Shanghai, (96 vagnar plus ytterligare 222 vagnar till linje 2), Guangzhou linje 1 (126 vagnar) och Hong Kong Airport Express (184 vagnar). Bombardier Transportation med för närvarande cirka 500 anställda i Kina inklusive samriskprojekt, har kontor i Beijing, Shanghai, Guangzhou och Hongkong utöver dem som hör till joint ventureanläggningarna. Bombardier Transportation är världsledare inom tillverkning och underhåll av järnvägsmateriel. I det omfattande produktutbudet ingår passagerarfordon och kompletta system för spårburen trafik. I företagets utbud ingår också lok, godsvagnar, driv- och styrsystem samt signalutrustning och signalsystem. Bombardier Inc. är verksamt inom tillverkning och underhåll och är världsledande inom tillverkning av affärsjetflyg, regionalflyg, utrustning för spårtrafik samt motordrivna fritidsprodukter. Företaget tillhandahåller också finanstjänster och asset management. Företaget har 79 000 anställda i 24 länder i Amerika, Europa och Sydostasien och intäkterna för det räkenskapsår som avslutades 31 januari uppgick till 16,1 miljarder kanadensiska dollar. * * * FOTO FINNS PÅ VÅR WEBBSIDA WWW.TRANSPORTATION.BOMBARDIER.CO Information: Namn: Bengt Lindwall Befattning: Pressansvarig Bombardier Transportation Sweden Telefon: 021 - 31 70 04, mobil 070 - 593 98 27 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT01050/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT01050/bit0001.pdf