Analysguiden: Jobbar enligt plan mot viral spridning

Report this content

Det tydliga fokuset på att förbereda och förbättra plattformen inför viral spridning är synligt under kvartalet. Analysguiden upprepar riktkurs på 11–13 kronor.

Över 125 förbättringar under kvartalet

Det tydliga fokuset på att förbereda och förbättra plattformen inför viral spridning är synligt under kvartalet. Hela 12 uppdateringen har genomförts i plattformen de senaste månaderna och dessa innehåller totalt 125 förbättringar av spelupplevelsen för användarna. Flera av förbättringarna har genomförts för att förenkla socialt spelande. Detta innebär bland annat att bolaget infört en symbol som tydliggör vilka spel som har aktiva användare just nu, det har blivit lättare att se vilka figurer som är spelare och en ny karta där spelare enkelt kan lokalisera andra spelare. Därtill har en Plaza-värld lanserats, som förenklarar mötet mellan spelare samt har speldelning förenklats. Genomgående är det tydligt att det sociala elementet i spelandet ligger i fokus och det är uppmuntrande att se den höga uppdateringstakten.

Det kreativa beteendet tar fart

Ett tydlig fokus har varit att skapa förutsättningar för spelarna att kreativt utforma spelen och världarna som de vill, vilket väntas öka sannolikheten för viral spridning. Detta beteende är dels synligt på antalet skapade spel av användarna, dels i antalet importerade 3D-modeller till plattformen. Spelarna själva skapar 3D-modellerna och importerar de till spelet för användning i de olika världar som skapas. Ett exempel är funktionen att importera en egendesignad sköld, vilket använts av spelare för att skapa modeller av bland annat drakar och drönare. Sammantaget bådar det gott för den kommande virala tillväxten att funktionerna bolaget skapar inte bara används av nuvarande spelare utan också expanderas på och vidareutvecklas.

Förstärker styrelsen med industriveteran

Efter kvartalets utgång meddelade bolaget att Rikard Herlitz valts in i styrelsen till Adventure Box. Rikard Herlitz har lång erfarenhet från dataspelsbranschen och har ett brett branschnätverk som kommer stärka bolagets styrelse ytterligare. Rikard Herlitz kommer tidigare från en roll som Director of Engineering på Google och har även arbetat som teknikchef för Mojang, bolaget bakom succéspelet Minecraft. Därtill har bolaget under kvartalet adderat Sofia Nilsson, som heltids-CFO, med flera års erfarenhet från ledande ekonomi-roller. Sammantaget stärks den redan breda kompetensen i styrelse samt ledning och bolaget är ännu bättre rustat för den kommande tillväxtresan.

Spännande stadie i utvecklingen

Bolaget befinner sig för närvarande i ett spännande stadie i sin utveckling. Plattformen förbättras kontinuerligt och användarna börjar alltmer uppvisa det beteende som bolaget letar efter inför den virala spridningen. Kommande kvartalen förväntar vi oss att utvecklingen fortsätter på samma spår för ett potentiellt kommersiellt genomslag nästkommande år.

Vi upprepar vår riktkurs på 11–13 kronor efter första kvartalet. Störst triggers i närtid är återigen när bolaget lämnar nuvarande utvecklingsstadiet och besökarantalen börjar öka igen. Kopplat till detta kommer också nyheter kring bolagets intäktsmodeller vara en tydlig trigger för aktiekursen, särskilt kring det efterlängtade intäktsdelningsystemet. Risken är fortsatt stor och osäkerheterna många men lyckas bolaget skapa den virala spridningen kan tillväxten bli ännu högre. Under fjolåret kommunicerade bolaget ett mål om att nå 1,5 miljarder USD i omsättning inom 5–7 år, något som bör ge en indikation kring potentialen i affärsmodellen. Bolaget lämnar kvartalet med en välfylld kassa som ser ut att räcka minst året ut.

Läs analysen här