Analysguiden: Ny spelplattform med potential

Report this content

Adventure Box har utvecklat en spelplattform som kan konkurrera med jätten Roblox som har 100 miljoner månatliga användare. Vägen dit är lång men plattformen har egenskaper som ger konkurrensfördelar. Vi ser uppsida i aktien.

Adventure Box Technology AB (Adventure Box eller bolaget) har utvecklat en spelplattform som enkelt kan förklaras som en digital samlingsplats där användare kan skapa, dela och spela voxel-spel. Med streaming i fokus är visionen att bli spelvärldens motsvarighet till Youtube.

Ett voxel-spel bygger på voxel-3D-modeller. En voxel kan liknas vid en legobit. Med dessa ”legobitar” bygger spelkreatören miljöer, föremål och karaktärer vilka sätts samman för att skapa ett dataspel. Det kanske mest välkända voxel-spelet är Minecraft med 110 miljoner månatliga användare.

Det bibliotek av spel som finns tillgängligt på bolagets spelplattform skapas av användarna. Därmed påminner Adventure Box om den närmaste konkurrenten Roblox – men med skillnaden att spelen streamas direkt till webbläsaren. Detta via bolagets patenterade metod för att komprimera voxel-3D-modeller och distribuerar innehåll och funktionalitet på ett effektivt vis, till hög nyttjandegrad av bandbredd. Streaming ger bättre möjlighet att sprida spelen bland spelintresserade. Detta då användare inte behöver ladda ner spelet för att kunna spela det, vilket annars många gånger är en tröskel för spridning.

Bolagets befinner sig nu i kommersialiseringsfasen och fokus ligger på att utöka antalet användare. Marknadsföringsinsatser har genererat en snabb användartillväxt och i december 2019 hade plattformen drygt 675 000 besökare. Det är viktigt att denna siffra fortsätter växa. Bolaget har också lyckats öka andelen återkommande användare till 22,5 procent och trenden är stigande. Det påvisar att spelplattformen är uppskattad.

Intäktsmodellen bygger i dag på reklamintäkter men bolaget avser addera ytterligare välbeprövade intäktsmodeller som betalt innehåll och abonnemang. Vi tror att nyckel till höga intäkter är intäktsdelning – alltså att spelkreatörer erhåller en andel av den intäkt som spelen genererar. Både Youtube och Roblox använder sig framgångsrikt av denna modell. Bolagets intäktsdelningsfunktion avses lanseras under tredje kvartalet 2020.

Spelkreatörer är således motorn i ekosystemet där användare skapar spel av en kvalité som i sin tur lockar nya och fler användare. Med en stor användarbas ökar sannolikheten för höga intäkter. Exempelvis omsatte Roblox med sina 100 miljoner månatliga användare intäkter på omkring 500 miljoner USD år 2018.

I ett basscenario beräknar vi ett motiverat värde på Adventure Box till 12,9 kronor för de kommande 12 månaderna. Vi ser därmed uppsida i aktien. Kommersialiseringsfasen har dock nyligen inletts och osäkerheten är därmed också hög.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.