Adverty erhåller patent i USA för sin BrainImpression™-teknik avseende viewability för in-game-annonser

Adverty AB (publ) har erhållit patent från USA:s patentverk för sin BrainImpression™-teknik som avser viewability för in-game-annonser – en banbrytande metod för att avgöra visningsbarheten och sedda visningar av annonser inom komplexa spelmiljöer. Den patenterade uppfinningen är en av kärnfunktionerna i Advertys ledande in-game-annonsplattform.

Adverty, den ledande in-game-plattformen för annonsörer, mediebyråer och spelutvecklare, meddelar idag att ett godkännande (Notice of Allowance) av företagets patentansökan avseende viewability-teknik för in-game-annonser har erhållits från det amerikanska patentverket (United States Patent and Trademark Office). Tekniken, som fått beteckningen BrainImpression™, är en banbrytande metod för att avgöra visningsbarheten av annonser (ad viewability) – till exempel när en annons ska betraktas som sedd av användaren (ad impression) – inom komplexa, datorgenererade grafiska miljöer som två- och tredimensionella spel.

Viewability är ett av de viktigaste måtten inom varumärkesannonsering, och många ansedda varumärken tenderar att utesluta webbplatser och andra annonsmedier med låg viewability från sina medieplaner. För att hjälpa annonsörer att förstå och utgivare att definiera hur en annons ska räknas som sedd, har mediebranschen utvecklat standarder för att mäta visningsbarheten för webbaserade annonser. När det gäller visningsbarhet för annonser inuti spel är branschens standardiseringsarbete ännu i sin linda. Adverty har tagit en aktiv roll för att hjälpa både IAB och ledande tredjepartsaktörer inom annonsverifiering att definiera dessa branschövergripande och efterfrågade mått.

”Vår patenterade algoritm för in-game-visningsbarhet hör till kärnfunktionerna i vår högteknologiska annonsplattform. Vi drar nytta av vår kunskap och innovationsförmåga för att bidra till att definiera passande standarder för in-game-annonsering – något som kommer att både gynna mediebranschen och bana väg för större acceptans för det nya annonsformatet hos annonsörer”, säger Niklas Bakos, Advertys VD och grundare.

BrainImpression™-patentet omfattar och skyddar en metod för att utröna huruvida en annons som förekommer i en spelmiljö och visas på en skärm har setts av användaren. Beslutsmetoden baseras på annonsstorleken, tiden i bild och positionen på användarens skärm. Beroende på annonsens storlek på skärmen kommer annonsen att klassas som sedd efter olika tidsintervaller, vilket resulterar i att en visning registreras i systemet.

Patentet omfattar vidare specifika metoder för annonser i tredimensionella spelrymder, där betraktningsvinklar och infallsvinklar mot annonsen respektive användarens skärm avgör hur väl annonsen är synlig vid varje givet ögonblick. Till exempel kommer en annonsenhet som betraktas från sidan inte att upptäckas lika snabbt eller inte alls, beroende på betraktningsvinkeln, jämfört med en annonsenhet som ses rakt framifrån. En annons som ligger mitt i synfältet kommer dessutom att klassas som sedd snabbare än en annons längre ut i periferin med en större infallsvinkel.

Patentansökan för BrainImpression™ lämnades in i mars 2017, under en period när Adverty fokuserade på framtida spelplattformar som Virtual-, Augmented- och Mixed Reality. Under åren som gått har fokus flyttats mot mobilspel, den största och snabbast växande spelplattformen globalt. Överlag har Adverty etablerat ett ledande, plattformsöverskridande ramverk för icke-störande varumärkes- och performance-annonsering inuti spel, som knyter samman varumärken med nya målgrupper på unika sätt.

Med företagets grundläggande mission i åtanke omfattar patentet US 16/499.258 / US20200110262A1 huvudburna skärmar, som VR-headsets, AR-headsets och smarta glasögon. En avdelad ansökan för att skydda uppfinningen för andra skärmar, som mobiltelefoner, surfplattor och tv-skärmar har lämnats in till USA:s patentverk.

Telefon: +46 733 28 1110

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 november 2020.