Adverty lanserar in-game-reklam globalt i det ledande mobila eSport-spelet Critical Ops

Den globala lanseringen följer en framgångsrik testfas och kommer i augusti att nå över 70 miljoner spelare som laddat ner Critical Ops till sina mobiltelefoner och surfplattor.

Adverty och Critical Force, en kritikerrosad finsk spelstudio, har under de senaste månaderna levererat in-game-annonser till studions ledande eSport-spel Critical Ops under en testperiod till utvalda beta-testare. Företagen tar nu tillsammans nästa steg i sitt partnerskap genom att lansera Adverty’s annonslösning globalt i Critical Ops nästa vecka och därmed nås miljontals aktiva användare över hela världen av varumärkesreklam i form av skyltar och affischer i den virtuella spelvärlden.

"Critical Ops är ett av de absolut största och mest populära eSport-spelen och denna lansering möjliggör för annonsörer att, i en ny och varumärkessäker miljö, nå exklusiva målgrupper som i många fall inte är tillgängliga via traditionella kanaler", förklarar Niklas Wallgren, chef för affärsutveckling på Adverty.

Det aggregerade ordervärdet definieras av antalet aktiva annonsenheter i spelet som visas för varje respektive användare. Ytorna fylls med annonser från Adverty’s nätverk för att intäkter ska genereras. I typfallet erhåller Adverty intäkter om 30-50 SEK per tusen visade annonser (nyckeltalet CPM) brutto.

Critical Ops kan laddas ner i App Store och Google Play via följande länkar:

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 augusti 2019.

Mangold Fondkommission AB, tel. nr. +46 8 5030 1550, är bolagets mentor och likviditetsgarant på NGM Nordic MTF.