Adverty påbörjar ansökan till Fas 2 i Horizon 2020 EIC Accelerator Pilot, ett bidrag från EU-kommissionen på 2,5 miljoner euro

Adverty AB (publ) har påbörjat sin ansökan till Fas 2 av EU-kommissionens EIC Accelerator Pilot, ett tvåårigt forsknings- och utvecklingsprojekt inom ramarna för Horizon 2020. Finansieringsprojektet har fokus på framtidens spelplattformar och nya plattformsfunktioner kopplade till AI och strömmande video. Deadline för ansökan är 18 mars 2020.

Adverty, det ledande bolaget inom sömlös in-game-annonsering, har inlett arbetet med att ansöka om Fas 2 av EU-kommissionens Horizon 2020 EIC Accelerator Pilot. EU:s ramprogram för forskning och innovation är det största någonsin, och omfattar finansiering på omkring 80 miljarder euro under en sjuårsperiod, 2014 – 2020.

Om ansökan godkänns kommer Fas 2 att finansiera företaget med stöd till forskning och utveckling på uppskattningsvis 3,5 miljoner euro mellan första halvåret 2020 och första halvåret 2022. Stödet kommer att utgöras av dels ett icke-aktierelaterat bidrag från EU-kommissionen på 2,5 miljoner euro (70 procent) och dels 1 miljon euro i extern finansiering (30 procent).

Horizon 2020 är det finansiella verktyget för genomförandet av Innovationsunionen, ett flaggskeppsinitiativ inom Europa 2020-strategin med syfte att säkra Europas globala konkurrenskraft. Horizon 2020 betraktas som en motor för tillväxt och sysselsättning, och backas upp politiskt av Europas ledare och Europaparlamentets ledamöter. Programmet inriktas på tre prioriteringar: att se till att Europa utvecklar forskning av världsklass, sänker trösklarna för innovation, och underlättar samarbeten mellan offentlig och privat sektor för att sprida innovation [1].

Adverty ansökte under 2018 om Fas 1 av stödet, vilket beviljades. Det halvårslånga projektet (som är en förutsättning för att söka Fas 2) resulterade i en genomförbarhetsstudie på 188 sidor och en strategisk affärsplan med utgångspunkt i Advertys sömlösa plattform för ”in-game”-annonsering.

Under projektets första fas mottog Adverty både publikens och juryns pris vid Procter & Gamble Deep Tech Corporate Day i Bryssel, där det Europeiska Innovationsrådet (EIC) stod som värd. Vid evenemanget fick ett begränsat urval - 113 stycken - av de 4000 företag som bland 55 000 sökande valts ut att delta i det fyraåriga EIC-pilotprogrammet möjlighet att presentera sin affärsplan samt delta i enskilda möten med representanter för ledande europeiska företag, däribland P&G, Cargill, DEME, ING, Ingenico, Nokia, Solvay, Umicore, AB Inbev, Colruyt Gorup, Belfius, Worldine, Port of Antwerp, Luminus, Coca-Cola Company, BPost FutureLab, AXA Group, DOW och LG Technology Center Europe.

Advertys Fas 2-projekt är planerat kring stöd för framtidens spelplattformar och plattformsfunktioner kopplade till artificiell intelligens för strömmande video. Ansökan skall vara inskickad 18 mars 2020.

[1] Horizon 2020 SME Instrument https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/sme-instrument.

För mer information, vänligen kontakta:

Adverty sammanför varumärken och människor vid rätt tid och plats genom sin revolutionerande displayannonseringsteknik byggd för spel. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera den fullständiga upplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade, sömlösa annonser. Adverty är grundat 2016 med huvudkontor i Stockholm. Mer information på www.adverty.com.