Adverty presenterar en uppdaterad portal för in-app annonsering, AR-navigering och framtidens annonsformat i samband med lansering av ny hemsida

Adverty AB (publ) har idag lanserat en ny hemsida (www.adverty.com) som mer detaljerat beskriver Bolagets annonsteknik. Hemsidan fungerar som en informationsportal mot affärskunder och marknaden och avslöjar även nya detaljer om Adverty’s AR-navigeringsprodukt samt ger en inblick i framtidens annonsformat.

Portalen lanseras idag på www.adverty.com och ger en överblick av bolagets plattform för sömlös in-game-annonsering med specifika detaljer och information för Bolagets två typer av kunder, annonsörer och spelutvecklare.

Adverty's onlineportal, som automatiserar handel av sömlös in-app annonsering mellan varumärken och spel, nås av befintliga kunder genom den nya hemsidan och erbjuder samtidigt nya kunder som önskar registrera sig och använda Bolagets tjänster.

“Mycket har hänt hos Adverty det senaste året och att bättre åskådliggöra hur bolagets unika annonstjänst fungerar är viktigt i det skede vi nu befinner oss, där vi med snabba steg tar vår teknik och plattform för in-app-annonsering ut på den globala marknaden”, förklarar Niklas Bakos, VD och grundare på Adverty.

Mer information om Adverty’s kommande navigeringsapplikation för Augmented Reality presenteras också på hemsidan (www.adverty.com/augment). Applikationen realiserar ny teknik inom navigering där avancerad maskintolkning av bilder från enhetens kamera och virtuella, molnbaserade positioneringsankare möjliggör noggrann navigering inomhus och i tunnlar, områden där traditionella navigationsappar har stora brister på grund av saknad GPS täckning. En första kundgrupp för produkten är kollektivtrafik och reseplanerare, där AR-funktioner avsevärt kan förbättra förståelsen och upplevelsen vid navigering på okända platser. I linje med Bolagets affärsmodell realiseras också en lokal, personlig, kontextuell och sömlös placering av varumärkesannonser på platser i applikationens gränssnitt. Exempelvis över områden som gestaltar generell, ej kundanpassad reklam, vanligtvis affischer vid busskurer, tåg- och tunnelbanestationer. Adverty introducerade applikationen på den internationella mässan för lokaltrafik, UITP, som hölls i Stockholm i somras och har sedan dess fört givande diskussioner med representanter för kollektivtrafik och stadsplanering i en rad olika storstäder runtom i världen.

“Navigering är ett område där Augmented Reality verkligen kommer till sin rätt. Istället för att försöka tolka en abstrakt karta visas all navigeringsinformation i form av pilar, symboler och text exakt där den är relevant som ett visuellt lager över enhetens kamerabild av omgivningen”, kommenterar Niklas Bakos.

Navigeringsapplikationen följer som en del i Bolagets evangeliseringsplan, att ge slutanvändare tillgång till innovativa och avgiftsfria applikationer, där ny teknik inom mobilt, VR och AR realiseras samtidigt som bolagets plattform levererar icke-påträngande och relevant varumärkesinformation. Adverty introducerade sömlös annonsering i VR- och AR-miljöer under 2017 och fortsatte att implementera konceptet i plattformar för mobilt, PC och konsol under 2019. Via den nya hemsidan visar Bolaget nu för första gången också upp innovativa koncept för framtidens annonsformat, till exempel tredimensionella annonser bestående av interaktiva produktplaceringar i virtuella miljöer.

”Vi lever i en tid där i princip obegränsad tillgång till interaktiv media skapat nya förutsättningar för hur en annons kan och bör se ut och vi har i dessa kanaler en unik möjlighet att adressera hundratals miljoner användare, av vilka en stor del, framförallt den yngre generationen, är svåra att nå i traditionell media som webb och TV”, avslutar Bakos.

Mer information på www.adverty.com.

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 september 2019.

Mangold Fondkommission AB, tel. nr. +46 8 5030 1550, är bolagets mentor och likviditetsgarant på NGM Nordic MTF.