Adverty tilldelas dubbla utmärkelser för sitt framförande under P&Gs årliga företagskonferens arrangerat av European Innovation Council (EIC)

Adverty tilldelas både publik- och jurypriset för bästa presentation under Procter & Gamble Corporate Day i Bryssel 3-4 april. Konferensen sker inom ramen för EICs pilotprogram Horizon 2020.

EIC’s pilotprojekt har under löptiden (4 år) hittills haft 50.000 sökande, varav 4000 har accepterats i programmet. Av dessa 4000 gavs 113 utvalda företag möjligheten att presentera sin affärside och delta i möten med företrädare från några av Europas ledande företag som Procter & Gamble, Cargill, DEME, ING, Ingenico, Nokia, Solvay, Umicore, AB Inbev, Colruyt Gorup, Belfius, Worldine, Port of Antwerp, Luminus, Coca-Cola Company, BPost FutureLab, AXA Group, DOW, och LG Technology Center Europe (1).

Det europeiska innovationsrådets forskningsprogram stödjer företag, startups och forskare som inom EU valts ut baserat på innovativa idéer och ambition att skala upp verksamheten internationellt. Programmet innefattar de delar av Horizon 2020 som tillhandahåller finansiering, rådgivning och nätverksmöjligheter.

EIC-projektet består av fyra stödprogram, inklusive SMT-instrumentet, FastTrack to Innovation (FTI), Future and Emerging Technologies Open (FET-Open) och Horizon-priserna.

På den första konferensdagen i Bryssel tilldelades Adverty publikpriset för bästa presentation i sin respektive grupp, följt av jurypriset under dag två för övergripande bästa presentation (2).

Utnämningarna bekräftar den innovativa och unika annonseringsteknik som bolaget utvecklat de senaste två åren. Tekniken lanseras globalt i marknaderna för digital reklam på Mobil, VR och AR under 2019.

"Att vinna både publikens hjärtan och samtidigt erhålla Juryns professionella utnämning är sällsynt i sig, och med tanke på att produkten som presenteras är centrerad kring reklam och intäktsgenerering är händelsen nästan lite spektakulär", säger Niklas Bakos, VD för Adverty.

Adverty ansökte och godkändes för deltagande i fas 1 av Horizon 2020 redan 2018. Horizon 2020 är EU:s största forskning- och innovationsprogram och fördelar nästan 800 miljarder kronor över 7 år från 2014 till 2020 till omsorgsfullt utvalda företag inom unionen. Programmet syftar till att säkra Europas globala konkurrenskraft (3).

Adverty’s deltagande i fas 1 resulterade i ett innovationsbidrag på 0,5 miljoner kronor 2018. Deltagandet öppnade också möjligheten att ansöka till fas 2, där tilldelningsbeloppet är väsentligt högre, upp till 25 MSEK. Beslut från EIC avseende vilka sökande som accepteras och därmed får deltaga i fas 2 meddelas Q1 2020.

"Vi tror att dessa utmärkelser väsentligt stärker våra chanser att accepteras i fas 2 av programmet. Adverty innehar förvisso redan finansiering för sin planerade expansion, men ett fas 2 deltagande gör det möjligt att kraftigt expandera FoU-avdelningen och följa upp de innovationsspår som företaget ansamlat. Det öppnar också upp för att driva ett par s.k. “moonshot”-projekt som potentiellt sätt kan förändra affärslandskapet inom ad-tech  kommande år", förklarar Bakos.

"Utmärkelserna är också viktiga eftersom Adverty i och med tilldelningen särskiljer sig från övriga 113 utvalda deltagare i konferensen inför målgruppen, som består av representanter från P&G, Nokia, DOW, AXA med flera, företag som Adverty anser utgöra utmärkta potentiella affärspartners", avslutar Niklas Bakos.

[1] European Innovation Council Pilot http://bit.ly/EICPG2019

[2] Awards Plaque Adverty https://www.facebook.com/adverty/posts/2132661770143584

[3] Horizon 2020 SME Instrument https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/sme-instrument

För mer information, vänligen kontakta: