Advertys expansion fortsätter till Storbritannien med strategiska rekryteringar

Adverty AB (publ) expanderar verksamheten till Storbritannien, rekryterar Bidstacks före detta Senior Commercial Development Manager till försäljningschef för regionen och öppnar kontor i centrala London.

Adverty, den ledande in-game-plattformen för annonsörer, byråer och spelutvecklare, tillkännager sin fortsatta expansion i och med öppningen av ett kontor i London, Storbritannien. Därmed görs Advertys annonserbjudande tillgängligt för kunder lokalt i Storbritannien, där sömlös annonsering kopplar samman varumärken och konsumenter med hjälp av företagets revolutionerande teknik för displayannonsering, som är speciellt utvecklad för spel.

Expansionen innefattar två strategiska rekryteringar i Storbritannien. Bidstacks före detta Senior Commercial Development Manager Alex Ginn ansluter sig till teamet som försäljningschef för Storbritannien, medan Julia Smith får rollen som PR-ansvarig.

Alex Ginn har över tio års erfarenhet från seniora försäljningsroller på företag som Metro/Evening Standard, Immediate Media och Sublime Skinz. Han kommer närmast från Bidstack där han varit Senior Commercial Development Manager. Ginn kommer att ansvara för att bygga upp en organisation för försäljning och annonsering i Storbritannien åt Adverty, och kommer samtidigt att arbeta tillsammans med byråer och varumärken för att hjälpa dem att annonsera storskaligt i Advertys plattform.

Med 25 års erfarenhet bakom sig, axlar Julia Smith rollen som PR-ansvarig för Adverty. Smith kommer att arbeta tillsammans med Adverty-teamet för att införa en kommunikationsstrategi med hög synlighet som ledstjärna, i syfte att förbättra varumärkeskännedomen för företaget. Smith har innehaft tunga kommersiella roller, bland annat på Associated Newspapers, The Mirror Group Newspapers, Dennis Publishing och IAB. För närvarande bistår hon även Impact, Cavai, Channel Factory, White Bullet, Tradehouse Media, Appetite Creative och The 614 Group med konsulttjänster inom PR.

Adverty samarbetar i Storbritannien med byråer som GroupM och Dentsu Aegis och expansionen av verksamheten över EMEA-regionen är svaret på en tydligt ökad efterfrågan – från annonsörer som är ute efter storskaliga in-app-annonseringsmöjligheter liksom från utgivare som vill monetärisera sitt spelutbud.

Niklas Bakos, Advertys VD och grundare, säger: ”2019 var ett år präglat av exceptionell utveckling där vi nådde många milstolpar. Vi är mycket glada att kunna inleda 2020 med fortsatt expansion till en så viktig marknad. Vi kommer att bygga upp ett team och en verksamhet här i Storbritannien, och vi välkomnar Alex och Julia, som kommer att hjälpa oss växa, med stor tillfredsställelse.”

”Det glädjer mig att bli Advertys första rekrytering i Storbritannien. Jag ser fram emot att bygga upp verksamheten och kundstocken här. Det finns avsevärda möjligheter i Storbritannien för en storskalig efterfrågan på vårt unika annonsformat och våra sömlösa annonsytor inuti spel. Ledande byråer börjar nu satsa fullt ut på spel och esport som framtidens mediekanaler; vi kunde inte ha tagit steget in på den brittiska marknaden i ett bättre läge”, förklarar Alex Ginn, Advertys försäljningschef för Storbritannien.

”Adverty är en enastående in-game-plattform, och jag är förtjust över att få ansluta mig till teamet och bygga upp detta unika företags varumärkeskännedom”, säger Julia Smith, PR-ansvarig på Adverty.

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 januari 2020.

Mangold Fondkommission AB, tel. nr. +46 8 5030 1550, är bolagets mentor och likviditetsgarant på NGM Nordic MTF.