Advertys företrädesemission tecknad till 37,5 MSEK

Adverty AB (publ) (”Adverty” eller ”Bolaget”) har genomfört en företrädesemission om högst 4 850 514 aktier, för vilken teckningsperioden avslutades den 16 december 2019 ("Företrädes­emissionen" eller "Erbjudandet"). Utfallet visar att 1 404 022 aktier, motsvarande cirka 28,9 procent av Företrädesemissionen, tecknades med stöd av teckningsrätter. Därtill har teckningsanmälningar motsvarande totalt 2 345 978 aktier mottagits för teckning utan stöd av teckningsrätter, motsvarande cirka 48,4 procent av Företrädesemissionen. Företrädesemissionen är således tecknad till cirka 77,3 procent, vilket innebär att Adverty tillförs cirka 37,5 MSEK före emissionskostnader.

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONG KONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDET, PUBLICERINGEN ELLER DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG, VARA FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER ELLER SKULLE KRÄVA REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

VD och medgrundare Niklas Bakos kommenterar:

-Vi tackar för förtroendet från nya och gamla aktieägare. Kapitalet ger oss bra förutsättningar för vår planerade tillväxt under 2020.

Företrädesemissionen i sammanfattning

Den som på avstämningsdagen den 28 november 2019 var registrerad som aktieägare i Adverty ägde rätt att med företräde teckna nya aktier i Bolaget. För varje befintlig aktie erhölls en (1) teckningsrätt. Innehav av fem (5) teckningsrätter berättigade till teckning av två (2) nya aktier till en teckningskurs om 10 SEK per aktie. Härutöver erbjöds möjlighet att anmäla sig för teckning av aktier utan stöd av teckningsrätter.

Slutligt utfall

Företrädesemissionen omfattade sammanlagt högst 4 850 514 aktier. Totalt tecknades Företrädesemissionen till cirka 28,9 procent med stöd av teckningsrätter och till cirka 48,4 procent utan stöd av teckningsrätter. Företrädesemissionen är således tecknad till cirka 77,3 procent. Genom företrädesemissionen kommer totalt 3 750 000 nya aktier att emitteras, fördelat på:

• 1 404 022 aktier tecknade med företrädesrätt vilket motsvarar cirka 28,9 procent av Erbjudandet
  • 171 939 aktier tecknade utan företrädesrätt samt vilket motsvarar cirka 3,5 procent av Erbjudandet
  • 2 174 039 aktier tecknade utan företrädesrätt genom infriande av garantiåtaganden vilket motsvarar cirka 44,8 procent av Erbjudandet

Bolaget tillförs därmed cirka 37,5 MSEK före emissionskostnader. Av emissionslikviden kommer cirka 8 MSEK att betalas genom kvittning mot fordringar på Bolaget. Därtill kommer cirka 2 MSEK av emissionslikviden att användas för återbetalning av brygglån.

Besked om tilldelning

Besked om tilldelning till de personer som tecknat aktier utan stöd av teckningsrätter beräknas distribueras idag, den 19 december 2019. Tecknade och tilldelade aktier ska betalas senast på likviddagen den 23 december 2019, i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan. Förvaltarregistrerade aktieägare erhåller besked om tilldelning och betalning i enlighet med respektive förvaltares rutiner.

Aktier, aktiekapital och utspädning

Advertys aktiekapital kommer genom Företrädesemissionen att öka med 176 222,62 SEK till sammanlagt 746 069,47 SEK. Antalet aktier i Bolaget kommer att öka med 3 750 000 aktier till 15 876 285 aktier. Utspädningen för de aktieägare som inte tecknat nya aktier kommer att uppgå till cirka 23,6 procent.

För det fall en eller flera av emissionsgaranterna, istället för kontant garantiersättning, väljer att erhålla garantiersättning i form av nyemitterade aktier, kommer aktiekapitalet och antalet aktier i Bolaget att öka ytterligare till följd av en riktad nyemission av aktier till sådana emissionsgaranter. Närmare information om en sådan eventuell riktad nyemission kommer att kommuniceras av Bolaget i ett separat pressmeddelande.

Handel med BTA och omvandling av BTA till aktier

Handel med betalda tecknade aktier (”BTA”) pågår fram till dess att företrädesemissionen har registrerats hos Bolagsverket, vilket beräknas ske under vecka 2, 2020. Omkring sju arbetsdagar därefter kommer BTA omvandlas till nya aktier.

Rådgivare

Augment Partners AB är finansiell rådgivare och Hamilton Advokatbyrå KB är legal rådgivare i samband med Företrädesemissionen. Aqurat Fondkommission AB agerar emissionsinstitut.

nb@adverty.com

Denna information är sådan information som Adverty AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 december 2019 kl. 13:15 CET.

Adverty sammanför varumärken och människor vid rätt tid och plats genom sin revolutionerande displayannonseringsteknik byggd för spel. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera den fullständiga upplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade, sömlösa annonser. Adverty är grundat 2016 med huvudkontor i Stockholm. Mer information på www.adverty.com. Mangold Fondkommission AB, tel. nr. +46 8 5030 1550, är bolagets mentor och likviditetsgarant på NGM Nordic MTF.

Viktig information

ERBJUDANDET RIKTAR SIG INTE TILL PERSONER MED HEMVIST I USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DELTAGANDE SKULLE KRÄVA PROSPEKT, REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER ÄN DE SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR FÖLJAKTLIGEN INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER. INFORMATIONEN I DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE HELLER VIDAREBEFORDRAS, REPRODUCERAS ELLER UPPVISAS PÅ SÄTT SOM STÅR I STRID MED SÅDANA RESTRIKTIONER. UNDERLÅTENHET ATT EFTERKOMMA DENNA ANVISNING KAN INNEBÄRA BROTT MOT AMERIKANSKA SECURITIES ACT FRÅN 1933 ELLER TILLÄMPLIGA LAGAR I ANDRA JURISDIKTIONER.