Kreditkortets faktura kan bli en skuldfälla

Report this content

Den som handlar med ett kreditkort får normalt en e-faktura varje månad. Många kreditkortsföretag har redan fyllt i det dyraste alternativet. Det här kan bli en skuldfälla för många konsumenter som tvingas betala straffräntor på över 10 procent.

När kreditkortsfakturan ska betalas kan du som kund antingen välja att betala hela det utnyttjade beloppet eller delar av det. Väljer du att betala hela beloppet på en gång finns ingen skuld kvar och ingen ränta tas ut. Om man däremot betalar en mindre summa omvandlas det resterande beloppet till en skuld och en ränta påförs krediten.

- Som kund finns det anledning att granska din e-faktura noga. Många kreditkortsutgivare väljer nämligen att endast fylla i minsta belopp att betala i beloppsfältet på din faktura. Det innebär att den som inte är uppmärksam kan hamna i en situation där man helt plötsligt har fått en kredit, inte sällan med en ränta på en bra bit över 10 procent. Det kan lätt bli startskottet för en skuldspiral som snabbt förvärras, säger Anders Borg Sundgren, VD på Advisa.

Konsumentverket konstaterade i en rapport från 2017 att den allmänna uppfattningen är att det förifyllda beloppet är fakturans totala belopp. Det vilseleder konsumenterna eftersom andra räkningar i internetbanken följer den mallen.

– Att konsumenter drivs till att ta lån på impuls är ett hot mot vardagsekonomin. Vi upplever att vissa aktörer använder detta som en strategi för att locka fler till att utnyttja krediten på sitt kreditkort - det är helt enkelt inte fair play, Alexander Stridsberg, presstalesperson på Advisa.

Norge har redan infört föreskrifter som bland annat innebär att det förifyllda beloppet på e-fakturan ska visa den totalt utestående skulden.

För ytterligare information:
Alexander Stridsberg, presskontakt på Advisa

alexander.stridsberg@advisa.se,

Om Advisa
Advisa grundades 2011 och är idag en av Sveriges ledande låneförmedlare. Den som tar lån direkt från en bank saknar ofta viktig information om vad som är marknadsmässiga villkor och hamnar därför ofta i underläge. Många personer har dessutom flera lån och krediter vilket kan leda till höga månadskostnader och onödigt höga räntor. Advisa gör det enkelt för konsumenter att sänka sin månadskostnad genom att jämföra privatlån med upp till 39 olika banker och långivare.

Taggar: