HJORT FAKTASAMMANSTÄLLNING - OLA ROLLÉN

Report this content

ANGÅENDE: Misstanke om insiderhandel riktad mot Ola Rollén i samband med en investering i det norska företaget NEXT Biometrics ASA (“NEXT”) i oktober 2015

Berörda bolag

• Greenbridge Partners Ltd (“Greenbridge”): Ett privatägt investeringsbolag där Ola Rollén är en av huvudägarna.
  • Iskossala Ltd (“Iskossala”): Familjen Rolléns privata investeringsbolag.

Bakgrund och motiv för investeringen

Greenbridge bedömer att marknaden för biometriska identifieringslösningar kommer att växa kraftigt.  Ola Rollén har genom sitt innehav i Fingerprint Cards AB djup kunskap om marknaden, aktörerna och dess framtida potential. Greenbridge investering i NEXT är långsiktig och avsikten är att kvarstå som huvudägare i NEXT åtminstone de kommande 5 åren.

Fakta kring transaktionen

1. Iskossala förvärvar, för Greenbridge räkning, 284 341 aktier i NEXT över Oslo-börsen den 6 och 7 oktober 2015.
  2. Den 8 oktober 2015 ingår Iskossala två avtal för Greenbridge räkning; ett förvärv av 333 333 aktier från Ecomnex AS, NEXT största aktieägare, samt tecknar 2 000 000 aktier i en riktad nyemission i NEXT.
  3. Den 9 oktober 2015 informerar NEXT i ett pressmeddelande om att man har ingått ett avtal med Greenbridge kring en riktad nyemission av 2 000 000 aktier, om transaktionen i vilken Greenbridge förvärvar 333 333 aktier från Ecomnex AS, samt om att royaltyavtalet mellan NEXT och Ecomnex AS har upphört.
  4. Den 12 januari 2016 är Greenbridge slutligen formellt bildat och fullt ut operativt. Iskossala överför 2 617 674 aktier till Greenbridge till anskaffningskostnad plus 5% årlig ränta.

Anledningen till att Iskossala förvärvade aktierna för Greenbridge räkning var det faktum att Greenbridge inte var fullt ut operativt förrän i januari 2016. Iskossala ställde därför kapital, investeringskonton och bankkonton till förfogande för Greenbridge över en 3-månaders period i utbyte mot 5% årlig ränta.

En välrenommerad norsk advokatfirma anlitades av Greenbridge/Iskossala i samband med att transaktionerna genomfördes.

Nuläge (7 november 2016)

Ola Rollén är under utredning avseende förvärvet av 284 341 aktier i NEXT den 6 och 7 oktober 2015. Han har inte blivit åtalad. Han avvisar bestämt de misstankar som framförts av Økokrim (den norska Ekobrottsmyndigheten).

Advokat Erik Keiserud, mobil +47 95170947, e-mail ek@hjort.no,
Advokat Christian B. Hjort, mobil +47 91633626, e-mail cbh@hjort.
no