Ännu ingen helhetslösning funnen för Skyways och City Airline

Report this content

Trots intensiva förhandlingar med ett flertal intressenter har ännu ingen lösning för fortsatt drift av verksamheterna kunnat åstadkommas.

Sedan 22 maj har konkursförvaltaren Mats Emthén, Advokatfirman Carler, tillsammans med ledningarna för Skyways och City Airline arbetat intensivt med att finna nya ägare till hela eller delar av bolagen. På grund av det osäkra ekonomiska läget i allmänhet, och flygbranschen i synnerhet, har det hittills inte varit möjligt att hitta någon som är beredd att ta över hela verksamheten. Processen har försvårats av den korta tid som stått till buds för att bevara nödvändiga trafiktillstånd. Den har också påverkats av det faktum att sommarmånaderna säsongsmässigt är sämre för flygbolag som Skyways, vars trafiksystem till stor del byggts upp för att möta behovet av affärsresor.

”Det är djupt beklagligt att vi ännu inte kunnat presentera en lösning för de anställda såväl som för alla de som är beroende av flygförbindelse mellan många mindre orter och den internationella flygtrafiken. Det är väldigt beklagligt att ingen hittills förklarat sig beredd att satsa på flygtrafik till Arlanda från orterna som tidigare trafikerades av Skyways”, säger konkursförvaltare Mats Emthén, Advokatfirman Carler.

Det är ovanligt att bolag av denna storlek tvingas sättas i konkurs utan att man på relativt kort tid lyckas hitta en lösning, enligt Mats Emthén. Tyvärr har det osäkra ekonomiska läget samt den korta tid som stått till förfogande kraftigt bidragit till svårigheterna att finna en helhetslösning.

”I praktiskt taget alla större konkurser med pågående verksamhet jag varit involverad, har det i slutändan gått att finna en lösning där intressenter är beredda att gå in och driva verksamheten vidare. Tyvärr har, trots alla inblandades stora ansträngning, någon helhetslösning i det här fallet inte kunnat uppnås på grund av ett flertal yttre omständigheter, även om vi lyckats rädda delar av verksamheten”, säger Mats Emthén, ansvarig konkursförvaltare.

Delar av Skyways och City Airline´s verksamhet har överlåtits till andra bolag, bl.a. flygskolan samt verkstäder inriktade på underhåll av Fokkerplan. Fortfarande pågår förhandlingar med intressenter till flygtillstånd och vissa flygplan. Det pågår också fortsatt diskussion om möjligheten att överlåta delar av City Airline´s verksamhet.

Skyways och City Airline hade vid konkursen den 22 maj 378 anställda. Bolagen opererade 17 flygplan, varav två helägda, i ett trafiknät som omfattade 14 svenska destinationer (Arlanda, Landvetter, Jönköping, Kristianstad, Karlstad, Norrköping, Visby, Växjö, Sundsvall, Halmstad, Bromma, Umeå, Luleå och Östersund) och 10 utländska destinationer (Köpenhamn, Billund, Bergen, Lyon, Stavanger, Zürich, Prag, Manchester, Birmingham och Röros).

Henry Stenson
+46 (0)73 441 67 29