Svenska industrialister köper tillgångar i Northland

Report this content

Konkursboet Northland Resources AB och konkursboet Northland Logistics AB (tillsammans “Konkursbona”) meddelar att en grupp svenska industrialister genom bolaget Abecede AB (”Köparen”) har förvärvat delar av Konkursbonas tillgångar bestående i huvudsak av anrikningsverket i Kaunisvaara och delar av logistiklösningen som använtsför transport av järnmalm.

De privatpersoner som genom bolaget Abecede AB förvärvat tillgångarna är Erik Selin (Vd och huvudägare Fastighets AB Balder), Bert Nordberg (styrelseordförande Vestas Wind Systems A/S), Bruce Grant (huvudägare och arbetande styrelseordförande Applied Value Group och tidigare styrelseordförande Tele2), Mats Paulsson (huvudägare Peab AB) och Carl-Henric Svanberg (styrelseordförande BP och AB Volvo).

Genom denna affär har Köparen förvärvat viktiga delar av de tillgångar som användes när Northland bedrev gruvdrift. Detta innefattar bland annat all utrustning inuti anrikningsverket hänförligt anrikningslinje 1 samt därtill hörande transformatorer, styrsystem, pumpar och övrig utrustning som använts i anrikningsprocessen. Utöver detta ingår de 134 järnvägsvagnar som använts för att transportera järnmalmen till hamnen i Narvik.

Konkursbona är alltjämt ägare av alla fastigheter, nyttjanderätter, miljötillstånd, gruvkoncessioner och annat som är förenat med upprätthållande och innehav av gruv- och miljötillstånd. Denna typ av egendom ingår inte i överlåtelsen till Köparen.

Konkursbona kommer fortsatt att ansvara för verksamheten i Kaunisvaara. Det finns dock en tydlig viljeinriktning från Köparen att genom denna affär skapa en tidsfrist som ger möjlighet för Köparen och Konkursbona att tillsammans med flera viktiga parter försöka hitta en långsiktig lösning för gruvan i Kaunisvaara.

”Jag och Köparen är nöjda och glada över att man på detta sätt behåller en möjlighet för en återuppstart av anrikningsverket och gruvan. Det kan ge förutsättningar till hundratals nya arbetstillfällen och en positiv utveckling av basindustrin i regionen”
säger konkursförvaltaren Hans Andersson.

För ytterligare information, kontakta:

Hans Andersson (konkursförvaltare) 070 - 527 57 80

Bert Nordberg och Mats Leifland (talespersoner för Köparen) 0721-87 64 82