Enig Skiljenämnd friar Lars-Eric Petersson

Report this content

En skiljenämnd gemensamt utsedd av Försäkringsaktiebolaget Skandia (publ) och Skandias tidigare vd Lars-Eric Petersson har i en dom av den 15 december 2006 friat Lars-Eric Petersson från alla anklagelser om att han skulle ha tagit bort en beloppsbegränsning på ett incitamentsprogram i Skandia kallat Wealthbuildern. Lars-Eric Petersson var själv inte förmånstagare och har således inte deltagit i detta incitamentsprogram.

Skiljenämnden har bestått av rådmannen Ingemar Persson, f d justitierådet Bertil Bengtsson och advokaten Göran Ekdahl. Skiljenämndens sekreterare har varit hovrättsassessorn Jonas Bäckstrand. Domen har varit enhällig.

Skandia, som företrätts av advokaterna Harald Nordenson och Petter Törnqvist på Setterwalls Advokatbyrå, Stockholm, har inför skiljenämnden åberopat samma argumentering som åklagaren vid Stockholms tingsrätt tidigare gjort, samt även åberopat tingsrättens dom från maj 2006 mot Lars-Eric Petersson som bevisning. Lars-Eric Petersson, som företrätts av advokaterna Torgny Wetterberg och Christer Brantheim på Advokatfirman Södermark, Stockholm, har hävdat att tingsrättens dom varit grovt felaktig och att Skandias talan mot Lars-Eric Petersson därför skall ogillas.

Skiljenämnden har vid sin prövning förkastat argumentation och slutsatser i tingsrättens dom i alla dess delar och funnit att Lars-Eric Petersson inte tagit bort någon beloppsbegränsning. Skiljenämnden har följaktligen ogillat Skandias yrkande på skadestånd. Skiljedomen är idag ingiven till Svea hovrätt som bevis på att Lars-Eric Petersson är oskyldig och att tingsrättens dom är grovt felaktig. Skiljenämnden har särskilt sammanfattat sin dom i enlighet med bilaga.
Advokat Torgny Wetterberg har följande kommentar:

- Rättvisa har skipats. Skiljedomen slår Skandias påhittade historiebeskrivning i spillror och visar att tingsrättens dom är grovt felaktig.

I en kommentar till domen säger Lars-Eric Petersson:

- Skiljedomen klargör att jag inte tagit bort någon beloppsbegränsning och jag känner stor glädje och lättnad över att sanningen äntligen kommit fram.