Adyen expanderar sitt globala erbjudande till nyckelmarknader i Afrika

Report this content

Adyen ingår partnerskap med Cellulant och öppnar för betalhantering i Kenya, Tanzania, Ghana och Uganda.

AMSTERDAMAdyen (AMS: ADYEN), betalleverantören för många av världens ledande företag, meddelade idag en expansion av sitt betalnätverk till ett antal stora nyckelmarknder i Afrika. Genom ett partnerskap med Cellulant – Afrikas ledande tillhandahållare av betal-gateways – utökar Adyen sin kapacitet med viktiga betalmetoder världen över.

Adyens expansion in i Afrika belyser hur en betalplattform kan driva tillväxt för kunder med endast en integration och helt utan ytterligare avtal inblandade. Parnerskapet med Cellulant - betalhanteraren för över 12 % av Afrikas digitala betalningar - ger tillgång till 40 mobila nätverksoperatörer, över 600 lokala och globala handlare samt 120 afrikanska banker med en enda integration med Cellulants gateway. Adyen får genom partnerskapet ytterligare tillgång till en potentiella kundmarknad med 140 miljoner människor som använder antingen kredit/debet-kort och/eller mobila betal- och bankbaserade betalalternativ.

”Att erbjuda lokala betalsätt är det säkraste sättet att öka förtroende och konvertering i Checkouten vid expansion till nya marknader. Precis som Adyen erbjuder Swish, Vipps och faktura i Norden, kan vi nu hjälpa våra kunder att ta betalt med betrodda betalningsmetoder i Afrika”, säger Tobias Lindh chef för Adyen i Norden och Baltikum.

Handlare som önskar erbjuda afrikanska betallösningar får nu tillgång till viktiga lokala betalmetoder genom Adyen. Bland dessa finns M-Pesa, Airtel, Equitel, Tigo och MTN samt ett flertal nätbaserade betalmetoder genom bank. Detta kommer som tillägg till de befintliga gatewayfunktionerna som Adyen erbjuder för kreditkortsbehandling i länder som Sydafrika, Nigeria, Marocko och Egypten.

”Vi är mycket glada över att kunna utöka vår betalhanteringskapacitet till viktiga afrikanska marknader. Med Adyen kan handlare tillgodose lokala förväntningar och behov, vart kunderna än är. Att eliminera gränser över kanaler och geografiska områden kommer hjälpa våra kunder att växa sin handel genom att göra nya marknader mer tillgängliga”, säger Roelant Prins, CCO på Adyen.

Genom att addera dessa viktiga lokala betalmetoder ökar Adyen sitt globala betalmetod-erbjudande som redan sträcker sig över Nordamerika, Europa, Latinamerika, Asien och Stillhavsområdet.

För mer information, besök www.adyen.com och www.cellulant.com eller kontakta:

Adyen
Katarina Nordin
Marknadschef, Norden & Baltikum
katarina.nordin@adyen.com
+46 70 759 68 21

Cellulant Group
Njeri Wangari
njeri.wangari@cellulant.com
+254 722 353 657 / +254 788 110 056

Om Adyen
Adyen är betalbolaget bakom många av världens ledande företag. Genom en modern end-to-end plattform levererar Adyen friktionsfria betalningar på nätet, i mobilen och i butik. Plattformen har direktuppkoppling till Visa och MasterCard samt lokala betalmetoder som Swish, Klarna och AliPay. Adyen har kontor världen över. Bland kunderna hittar man Spotify, Daniel Wellington, Elgiganten, Viaplay, Sneakersnstuff, Gant, Peak Performance, Tiger of Sweden, Rebtel, Oriflame, Jula, Storytel, Fenix Outdoor, SAS, Happy Socks, Telia Company och Electrolux.

About Cellulant
Cellulant är ett ledande pan-afrikanska teknologibolag som organiserar Afrikas marknadsplatser genom att koppla ihop köpra, säljare och andra viktiga intressenter med en underliggande betallösning som möjliggöra givande och tagande av betalningar. Vi tillhandahåller en enda digital betalplattform som driver ett ekosystem av kunder, handlare, butiker, banker, mobiloperatörer, regeringar och internationella utvecklingspartners. Idag arbetar vi med ca 120 banker som Barclays, Standard Chartered, Ecobank, Standard Bank med flera över ett stort antal marknader; 40 mobiloperatörer inklusive Safaricom, Econet och MTN, 600 lokala och internationella handlare inklusive Opera, Transfertoo, Dstv, Dangote Rice och Kenya Airways.