Adyen lanserar kortutgivning

Adyen erbjuder den första globala, heltäckande kortutgivningslösningen, helt inbyggd in-house.

AMSTERDAM (13 november 2019) - Adyen (AMS: ADYEN), den globala betalningsplattformen bakom många av världens ledande företag, meddelade idag en ny produkt bestående av kortutgivning till sitt erbjudande. Kortutgivning från Adyen ger kunder möjlighet att tillhandahålla virtuella och/eller fysiska kort till sina kunder. Kort som utfärdats av Adyen kan användas online, i appar, i butik och kan även integreras i mobila plånböcker.

Kortutgivningstjänsten kommer att möta olika kundbehov. Det ger dessa möjlighet att utfärda kort för olika användningsområden, inklusive: marknadsplatser som betalar ut till kort som sedan kan användas för att betala överallt och resebyråer som använder virtuella kort för att göra utbetalningar till deras flygbolags- och hotellpartners.

- Kortutgivning i kombination med kortinlösen kommer att ge våra kunder mer valfrihet när de utformar nya upplevelser för sina kunder. Det hjälper dem också operativt bakom kulisserna, från en enklare avstämning av medel till att minska tidslinjen för utbetalningar till bättre kontroll över deras kassaflöde. Som med all vår produktutveckling söker vi att förenkla för kunden. Med korutgivning genom Adyen kan företag erbjuda kort till sina kunder utan att behöva gå till en tredje part, säger Pieter van der Does, medgrundare och VD för Adyen.

Kort är ett kraftfullt sätt för kunder att få kontakt med partners och konsumenter, och Adyens kortutgivningstjänst ger många unika fördelar för sina kunder:

• Tillägget av kortutgivning på Adyens enhetliga, globala plattform medför att kunder kommer kunna agera snabbare tekniskt, för att t.ex. möta konsumentbehov

• Mer transparens och kontroll för kunder med befintlig kortutgivning, genom avancerad API-teknik som möjliggör att medel ögonblickligen kan flyttas till ett kort, som tillåter blixtsnabb utgivning av virtuella kort m.m.

• Tydligare ägarskap, där fysiska kort kan anpassas helt och fullt efter kundens varumärke*
  • Kombinerat med Adyens kortinlösen kommer Adyen kunna erbjuda snabbare utbetalningar och möjliggöra bättre kassaflödeskontroll
  • Kort som utfärdas av företag genom Adyen är kompatibla med mobila plånböcker och kan användas för köp på nätet, i butik och i app

En av kunderna som använder sig av Adyens kortutgivning är det spanska leveransföretaget Glovo.

- Vi har hanterat betalningar med hjälp av Adyen sedan början av 2018, och nu har vi utökat partnerskapet till kortjänster och tillsammans erbjuder vi Glovo:s användare en enklare och smartare upplevelse, säger Florian Jensen, Glovo:s globala bedrägeri- och betaldirektör.

* I det här fallet syftar kund på Adyens kunder, dvs. företag

För mer information, kontakta:
Adyen
Marknadschef, Norden & Baltikum
+46 70 759 68 21

Om Adyen
Adyen är betalbolaget bakom många av världens ledande företag. Genom en modern end-to-end plattform levererar Adyen friktionsfria betalningar på nätet, i mobilen och i butik. Plattformen har direktuppkoppling till Visa och Mastercard samt lokala betalmetoder som Swish, Klarna och AliPay. Adyen har kontor världen över. Bland kunderna hittar man Spotify, H&M, Happy Socks och Elgiganten.