Nordisk detaljhandel förlorar miljardbelopp på långa köer

Färska siffror visar att friktion under köpupplevelsen fortsätter att skena - totalt rör det sig om en möjlighet för detaljhandeln att hämta hem 221,1 miljarder kronor i Norden.

Stockholm, 25 september 2019. Adyens rapport Retailbarometern följer den nordiska, europeiska och globala detaljhandelns utveckling i samarbete med 451 Research Group. Årets rapport, som publiceras 1 oktober, visar att kostnaden för friktion under kundresan ökat markant jämfört med i fjol.

Genom att mäta mängden övergivna köp visar Retailbarometern på vilka friktionsmoment detaljhandeln förlorar mest på. Förra året kostade långa köer den nordiska detaljhandeln lika mycket som 24 resor fram och tillbaka till månen eller 2 297 Teslor. Långa köer kostar nu detaljhandeln i Norden 25,5 miljarder årligen, en ökning med 55,5 % jämfört med 2018.

Att inte erbjuda kundens föredragna betalsätt har också blivit mer kostsamt. 2018 förlorade detaljhandeln i Norden en knapp miljard på grund av detta, en siffra som ökat lavinartat till 16 miljarder.

Nytt för i år är att rapporten mäter hur fler faktorer påverkar köpupplevelsen, både hur friktion påverkar köpupplevelsen och innovationen som ökar kundnöjdheten och lojalitet. Totalt sett visar Retailbarometern att detaljhandeln kan hämta tillbaka förlorad försäljning på 221,1 miljarder kronor, främst genom ett fokus på omnikanal.

För mer information, kontakta:
Marknadschef, Norden & Baltikum
+46 70 759 68 21

Om undersökningen: Retailbarometern publiceras en gång per år och bygger på en kvalitativ undersökning med 5 950 konsumenter och 2 554 företag i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien, Norden, Hongkong, Singapore, Australien och Brasilien samt kvantitativ data från 451 Researchs Global Unified Commerce Forecast, en årlig marknadsutvärdering, segmentering och prognos för flerkanalig handel över 60+ länder.

Om Adyen: Adyen är betalbolaget bakom många av världens ledande företag. Genom en modern end-to-end plattform levererar Adyen friktionsfria betalningar på nätet, i mobilen och i butik. Plattformen har direktuppkoppling till Visa och Mastercard samt lokala betalmetoder som Swish, Vipps och AliPay. Bland kunderna hittar man Spotify, Electrolux, Åhléns och Telia Company.