Affärsappar avgörande konkurrensfaktor inom logistik

Report this content

Intresset för affärsappar växer starkt inom logistikområdet. IT-leverantören AEB har tittat närmare på appanvändningens utsträckning i sin senaste studie, Global Trade Management Agenda 2017. Studien visar att 89.5 procent av de tillfrågade logistikexperterna ser apparna som en avgörande konkurrensfaktor.

Varje år släpper AEB studien Global Trade Management Agenda, där de tittar närmare på aktuella trender inom global handel, logistik och supply chain management. Årets studie har genomförts på 330 av världens främsta logistikexperter och resultatet visar bland annat att affärsappar ses som en viktig konkurrensfaktor. 87 procent av de tillfrågade är övertygade om att apparnas betydelse kommer att öka i framtiden. Ökad flexibilitet, kontroll och transparens är de effekter som flest respondenter lyfter fram som de största fördelarna med appar inom supply chain management och logistik.

-        Även om behoven är samma överallt så upplever jag helt klart att vi i Skandinavien är i framkant vad gäller IT och teknik. Med högre IT-mognad kommer också högre förväntningar och krav på lösningar. Man förväntar sig att kunna få skräddarsydd information i realtid oavsett var man befinner sig, och det möjliggör apparna, säger Ted Roth, VD för AEB Sweden.

Chefer mer positiva
Men attityden till appar varierar beroende på position i företaget. Personer i högre ledningsfunktioner är särskilt optimistiska till möjligheterna med affärsappar medan respondenter utan ledningsfunktion är mer skeptiska. Det är också vanligare att appar används i arbetet på ledningsnivå än längre ner i organisationen. 80 procent av respondenterna i högsta ledningen på respektive företag använder frekvent appar i sitt arbete, till skillnad från genomsnittet på 64 procent.

Framgångsfaktorer för affärsappar inom supply chain:

1.      Kan integreras med internt IT-system
  2.      Fungerar på flera plattformar
  3.      Ger ett funktionellt mervärde

Om undersökningen
Studien “Global Trade Management Agenda 2017 – Apps in global trade and logistics, and the top priorities in global supply chain management” är baserad på en branschöverskridande undersökning bland 330 experter inom områdena logistik, global handel och supply chain management. Respondenterna arbetar på företag av olika storlek i olika länder, inklusive Sverige. 67 procent av respondenterna har ledningsfunktioner såsom chef för företaget, avdelning, team eller project. Undersökningen genomförs årligen sedan 2013 av AEB och Baden-Württemberg Cooperative State University (www.dhbw-stuttgart.de).

Ta del av hela undersökningen här.

För mer information, vänligen kontakta:
Ted Roth, VD, AEB Sweden, telefon +46 (0) 721-85 10 10, ted.roth@aeb.com
www.aeb.com/se

Om AEB
AEB erbjuder IT-lösningar och tjänster inom Supply Chain Management. Med över 5 000 kunder i Europa, Nordamerika och Asien är AEB en av världens ledande leverantörer av IT-system inom Supply Chain Management. Besök gärna vår webb, blogg eller LinkedIn.

Taggar:

Citat

- Även om behoven är samma överallt så upplever jag helt klart att vi i Skandinavien är i framkant vad gäller IT och teknik. Med högre IT-mognad kommer också högre förväntningar och krav på lösningar. Man förväntar sig att kunna få skräddarsydd information i realtid oavsett var man befinner sig, och det möjliggör apparna.
Ted Roth, VD, AEB Sweden