Nytt verktyg ger jämnare flöde vid lastkajen

Report this content

AEB introducerar en standardlösning för Time slot management inom logistik och supply chain. Med det nya systemet ska Sveriges lastkajer bli bättre och snabbare på att hantera gods.

Problem med väntetider, förseningar och kostsam övertid orsakar stora problem på svenska lastkajer. Hittills har det inte funnits någon standardlösning för Time slot management (TSM) i Sverige. I exempelvis Tyskland är däremot användningen av TSM-lösningar utbredd och flera större företag vittnar om positiva effekter. Ett av dem är livsmedelstillverkaren Brüggen. Sedan de integrerade ett TSM-system har de halverat sina lastningstider, från 3 timmar till 1,5 timme, och har ett jämnare aktivitetsflöde över dagen. AEB ser ett stort liknande behov i Sverige och har vidgat sitt logistiksystem ASSIST4 till att även innefatta Time slot management.

-        Mellan klockan 15-16 är det i regel som mest att göra på lastkajerna. Allt avgående gods ska vara klart samtidigt för lastning. Men många menar att det största problemet är alla bilar som ankommer oplanerat för lossning under dagen. De flesta gods ska inte bara lossas utan kräver ytterligare hantering innan de kan läggas in på lagret. Med ett TSM-system som ASSIST4 blir det enklare att planera resurser vilket gynnar hela logistikkedjan. De som lastar och lossar får ett jämnare arbetsflöde under arbetsdagen, fraktbolagen slipper ta ut dyra förseningsavgifter och förarna kan meddela förändringar i körschemat i god tid, säger Richard Jönsson, Business Solution Consultant på AEB Sweden.

ASSIST4 är ett modulbaserat logistiksystem som kan integreras i befintlig ERP-mjukvara eller WMS-system. Det ger ökad transparens och gör att fler delar av företaget, exempelvis sälj- och inköpavdelningen, får insyn och kan hämta information om status och kommande aktiviteter.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Jönsson, Business Solution Consultant, AEB Sweden, telefon +46 (7) 21-85 10 12, richard.joensson@aeb.com, www.aeb.com/se

Om AEB
AEB erbjuder IT-lösningar och tjänster inom Supply Chain Management. Med över 5 000 kunder i Europa, Nordamerika och Asien är AEB en av världens ledande leverantörer av IT-System inom Supply Chain Management. Besök gärna vår webb, blogg eller LinkedIn.

Taggar:

Citat

Mellan klockan 15-16 är det i regel som mest att göra på lastkajerna. Allt avgående gods ska vara klart samtidigt för lastning. Men många menar att det största problemet är alla bilar som ankommer oplanerat för lossning under dagen. De flesta gods ska inte bara lossas utan kräver ytterligare hantering innan de kan läggas in på lagret. Med ett TSM-system som ASSIST4 blir det enklare att planera resurser vilket gynnar hela logistikkedjan. De som lastar och lossar får ett jämnare arbetsflöde under arbetsdagen, fraktbolagen slipper ta ut dyra förseningsavgifter och förarna kan meddela förändringar i körschemat i god tid.
Richard Jönsson, Business Solution Consultant på AEB Sweden