AEGIRBIO AB UTSER CHRISTEL DAHLBERG TILL INTERIM CFO

AegirBio AB meddelar att Christel Dahlberg omgående tillträder som interim CFO för AegirBio AB. Uppdraget är i första hand under sex månader men kan förlängas eller övergå till fast tjänst.

Christel Dahlberg har en kandidatexamen i juridik från Lunds universitet och har bl.a. arbetat som bolagsansvarig ekonom på börsbolag samt Ekonomichef på mellanstort bolag. Christel har också en bakgrund inom revision och löpande redovisning. Sedan ett drygt år är Christel anställd som interimskonsult och gruppchef på Aspia.

Ansträngningarna att finna en ny permanent CFO pågår alltjämt.

Anders Ingvarsson, SO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com

Om Aegirbio

Aegirbio är ett svenskt diagnostikföretag som via sin unika patenterade teknologiplattform erbjuder tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel. Biologiska läkemedel är det segment inom läkemedelsindustrin där användningen växer snabbast – en fjärdedel av alla läkemedel förväntas vara biologiska under 2020. Samtidigt varierar läkemedelsnivåerna enormt (upp till 100 gånger) hos patienter som får standarddoser av biologiska läkemedel.

”One size fits all” resulterar i att patienter med låga läkemedelsnivåer inte svarar på behandlingen, medan överdrivna läkemedelsnivåer ökar risken för allvarliga biverkningar. Denna osäkerhet vid dosering leder i cirka 55% av fallen till över – eller underdosering, vilket resulterar i onödiga kostnader och bristfälliga resultat.

Bolagets tester för optimerad dosering av biologiska läkemedel kommer vara fokuserade på sjukdomar inom neurologi, autoimmuna sjukdomar samt cancer. Diagnostisering kommer dels att erbjudas genom ett laboratorietest, dels till den patientnära marknaden som ett så kallat POC (”Point-of-care”) för test på sjukhus och vårdcentraler. I planen finns även PON (”Point-of-need”) test för hemmabruk.

För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB | 08-684 211 00 | info@eminova.se