AegirBio och iSTOC inleder samarbete om en datahanteringsplattform

PRESSMEDDELANDE       2022-09-06

AegirBio AB har tecknat ett utvecklings- och licensavtal med iSTOC. Avtalet omfattar utveckling av en datahanteringsplattform för det nyligen CE-märkta Magnia® Reader-baserade natalizumab Point of Care (POC) testen för terapeutiska läkemedelsövervakningstestet (TDM).

Projektet ska leverera en webbaserad del för informationsinsamling samt en mobilapp för uppladdning av data från Magnia Reader. Denna plattform kommer att innehålla ett gränssnitt mellan elektroniska journaler och vara en grund för enkel integrering av analyser i olika situationer: i klinik, POC, och i hemmet. Detta både i samband med kommande försöksverksamhet och daglig patientvård.

”I modern Point of Care och Point of Need-testning är datahantering och presentation lika viktigt som testets noggrannhet. Vi gick igenom många potentiella lösningar men valde slutligen iSTOC-plattformen på grund av dess flexibilitet, datasäkerhet och dess anpassning till regelverken ” säger Bradley Messmer, VD för AegirBio.

Han tillägger, "Med verkliga kliniska studier på väg att inledas, ansåg vi att det var avgörande att få denna komponent i vår helhetslösning på plats. Denna produkt i kombination med vår växande portfölj av analyser kommer att öppna dörren för framtida samarbeten, och vi ser fram emot ett fruktbart partnerskap med iSTOC-teamet”.

Jarmo Järvenpää, VD för iSTOC sa: "Vi ser fram emot att utveckla denna plattform tillsammans med AegirBio. Vi är glada över att börja samarbeta med AegirBio och kombinera våra styrkor i denna informationspanel och mobilapp, likväl som i framtida satsningar som vi också diskuterar.”

För ytterligare information, kontakta: ir@AegirBio.com

Om iSTOC

iSTOC är en global aktör inom mobil Point of Care-diagnostik (POC) genom att omvandla lokala data till relevant och användbar information. Genom att integrera mobil teknik med smarta tjänster har iSTOC implementerat och distribuerar POC-tjänster till både konsumenter och professionella användare. IDA-plattformen (Immediate Diagnostics and Analytics) integrerar Point of Care-diagnostik, AI, mobil teknik och molnberäkning i en pålitlig plattform, som säkerställer att korrekt data är omedelbart tillgänglig och kan ligga till grund för åtgärder. För ytterligare information: www.istoc.io.

Om AegirBio

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat.