• Aerit/

Aerit, foodora och Tele2 Tar till Luften med Historiskt Partnerskap för Drönarleveranser

Report this content

STOCKHOLM, SVERIGE (13 mars 2024) - Idag, meddelar Aerit ett historiskt partnerskap med foodora och Tele2 för att påskynda tillgängligheten av drönarleveranser över hela Europa. Från och med maj kommer invånare i Värmdö Kommun som ett första steg kunna ta del av Aerits drönarleveranstjänster genom sina foodora-konton. Anslutning kommer att tillhandahållas via Tele2 tjänster.

"Vi är entusiastiska över att gå samman med foodora och Tele2 för att påskynda tillgängligheten av drönarleveranser över hela Europa. Dagens tillkännagivande innebär att vårt uppdrag, att erbjuda utsläppsminskande tillgång till varor och tjänster genom att dra nytta av våra toppmoderna drönarnätverk, tar ett språng in i framtiden,” säger Alexander Perrien, VD för Aerit.

Leveransflygningarna, genomförda bortom synhåll (BVLOS), ger efterfrågad tillgång till varor och tjänster för godkända hushåll inom Aerits täckningsområde på 100 kvadratkilometer.

"Drönarleveraner är här, och detta partnerskap kommer att ge grunden för Aerit att skala i snabb takt,” säger Alexander Perrien, VD för Aerit. "Vi ser fram emot att förbättra drönarleveransupplevelsen med våra partners och ytterligare öka tillgängligheten för dem i våra täckningsområden.”

“Vi är stolta över att vara de första i Europa att lansera drönarleveranser på riktigt och vi är glada över att ha Tele2 och Aerit som partners i denna spännande resa. Vårt mål är att förse våra kunder med enastående service och den senaste tekniken för att göra det möjlig,” säger Daniel Gustafsson Raba och fortsätter;

“Snabba hemleveranser är en demokratisk fråga enligt mig, var man än befinner sig i landet ska det vara möjligt att få det man behöver snabbt som exempelvis mediciner eller dagligvaror. Det ska inte bara vara tillgängligt för människor som valt att bosätta sig i storstäderna,” avslutar Daniel Gustafsson Raba, operativ chef, foodora.

“Det här markerar en ny era för hur människor kan få leveranser och vi tror att vi kan se fler användningsområden inom andra branscher. För oss på Tele2 är partnerskapet med foodora ett perfekt exempel på hur vi kan använda vår 5G- uppkoppling och vår expertis för att driva framtidens leveranstjänster på ett enkelt, hållbart och smart sätt, samtidigt som vi ger kunderna en upplevelse utöver det vanliga,” säger Stefan Trampus, chef för företagsaffären på Tele2.

Aerit är ett autonomt logistiknätverksföretag baserat i Stockholm, Sverige. Aerits nätverk förbinder samhällen med dess Nimbi-drönare. Aerits autonoma Nimbi-leveransdrönare, designade och byggda av Aerit, är batteridrivna med en lastkapacitet på 4 kg. Nimbi har ett proprietärt vinschsystem som möjliggör både upphämtning och avlämning av paket. Aerits mål är att demokratisera tillgången till varor och tjänster oavsett plats, väder, tid på dygnet eller personlig förmåga.

Sedan företaget grundades i januari 2021 har Aerits milstolpar inkluderat regleringstillstånd för verksamhet enligt EASA SORA-ramverket och framgångsrik genomförande av Sveriges första kommersiella drönarleverans av mat i oktober 2021.