Aerit lanserar drönarleveranser i Värmdö

Report this content

STOCKHOLM, SWEDEN (June 16, 2023) - Idag startade Aerit drönarleveranstjänster till utvalda hushåll i Värmdö Kommun. Aerits tjänster kommer att erbjuda en rad produkter inklusive apoteksvaror, dagligvaror, måltider och detaljhandelsvaror från butiker och restauranger i Värmdö Köpcentrum.

Leveransflygningarna, utanför visuell siktlinje (BVLOS), ger tillgång till varor och tjänster för hushåll som är registrerade hos företaget. Tjänsterna kommer initialt att erbjudas på helger innan de utökas till att omfatta fler dagar i veckan.

"Att etablera vår första leveranshub är en stor milstolpe för Aerit och drönartjänster i Sverige. Vi förvandlar 30 minuters bilresor till 7 minuters batteridrivna flygningar", säger Alexander Perrien, VD för Aerit. "Värmdö Kommun har varit väldigt hjälpsamma i denna resa och har hjälp oss med både tillstånd och identifiering av potentiella platser. Vi ser fram emot att förbättra tillgängligheten till dessa tjänster i samhället på ett hållbart sätt."

Aerit är en hållbar drönarleveranstjänst baserad i Stockholm, Sverige. Aerits leveransplattform kopplar samman samhällen med hjälp av sina Nimbi-drönare. Aerits leveransdrönare som har byggts och designats av företaget är batteridrivna och har en maximal lastkapacitet på 4kg. Nimbi har ett egenutvecklat vinschsystem som möjliggör både hämtning och avlämning av paket utan behov av stödjande infrastruktur. Aerits uppdrag är att demokratisera tillgången till varor och tjänster oavsett plats, väder, tid på dygnet eller personlig förmåga.

Sedan företaget grundades i januari 2021, inkluderar Aerits milstolpar regulatoriskt godkännande för verksamhet under EASA SORA-ramverket, och framgångsrikt slutförande av Sveriges första kommersiella drönarleverans av mat i oktober 2021.