Aerocrine begär konvertering av konvertibellån

SOLNA, Sverige - 4 Maj 2012 - Aerocrine AB (NASDAQ OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar idag, att man begär konvertering av det utestående konvertibellånet om 112 500 000 SEK till aktier efter att villkoren avseende konvertibeln har uppfyllts. Totalt innebär det att ytterligare 12 857 143 aktier kommer ges ut till en konverteringskurs om 8,75 SEK per aktie.

Effekten av konverteringen innebär en ökning av Bolagets egna kapital samtidigt som Bolagets långsiktiga skulder minskar kraftigt.

Innehavaren av konvertibeln, Novo A/S, kommer efter genomförd konvertering men före pågående nyemission att inneha cirka 25% av antalet aktier och röster i Aerocrine. Konverteringskursen om 8,75 kronor per aktie sattes i samband med utställandet av lånet och innebar en premie jämfört med stängningskursen den 15 september 2010 om 41%.

Aerocrine har skyldighet i samband med konvertering att erlägga upplupen ränta för konvertibellånet uppgående till skillnaden mellan 3 års ränta och vad som hittills betalats. Lånet löper med en årlig ränta om 8%, motsvarande en årlig räntekostnad om 9 MSEK. Totalt innebär detta att Aerocrine ska betala cirka 15,5 MSEK i samband med konvertering.

För mer information, kontakta:

Scott Myers, CEO, Aerocrine AB, Phone: +46 768 788 379

Michael Colerus, CFO, Aerocrine AB, Phone +46 8 629 07 85

Aerocrine AB (publ.) är en medicinteknisk koncern fokuserad på förbättrad behandling och kontroll av patienter med inflammation i luftvägarna. Som föregångare och marknadsledare inom mätning och uppföljning av luftvägsinflammation marknadsför Aerocrine produkterna NIOX® Flex och NIOX MINO®. Båda produkterna möjliggör en snabb och tillförlitlig kontroll av det inflammatoriska tillståndet i luftvägarna och kan därmed spela en kritisk roll för en mera effektiv diagnos, behandling och uppföljning av patienter med astma. Aerocrine är baserat i Sverige med egna dotterbolag i USA, Tyskland och England. Aerocrines aktie noterades på Stockholmsbörsen den 15 juni 2007. Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 maj, 2012 kl 08.01.