Aerocrine förvärvar tillgångar från FILT och inleder utvecklingssamarbete

SOLNA, Sverige – 18 mars 2011 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelade idag att bolaget förvärvar samtliga tillgångar relaterade till mätning av FENO från det tyska bolaget FILT Lungen & Thoraxdiagnostik GmbH.  Aerocrine och FILT kommer också att inleda ett samarbete för att utveckla nya applikationer för monitorering av luftvägsinflammation och FILT kommer att upphöra att sälja sin produkt NO VARIO®.

Aerocrine har under flera år gjort betydande investeringar i teknisk, klinisk och kommersiell utveckling för att utveckla marknaden för sin innovation att mäta luftvägsinflammation vid astma och andra luftvägssjukdomar.  Idag är Aerocrine det enda bolaget som tillhandahåller kvalitetssäkrade produkter för mätning av FENO som är godkända de större regulatoriska myndigheterna, inklusive FDA och SFDA, i världen.  Bolaget fortsätter att investera i klinisk och teknisk utveckling till nytta för vårdgivare och människor som lever med astma.

-Teknologin och de immateriaella rättigheterna vi förvärvar från FILT kan visa sig vara värdefulla för vårt fortsatta arbete att vidare utveckla innovativa produkter för att mäta luftvägsinflammation, säger Paul de Potocki, VD för Aerocrine.  Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med FILT och dess VD Rüdiger Eichler, som tillför betydande teknisk expertis inom vårt område.

-Det krävs stora resurser för att utveckla teknologi och den internationella kliniska dokumentationen för produkter inom ett så stort terapiområde som astma.  Aerocrine är marknadsledare och den ideala samarbetspartnern för FILT avseende monitorering av luftvägsinflammation, säger Rüdiger Eichler.

Aerocrine kommer efter fullbordande av avtalen att häva sin pågående stämningsprocess för patentintrång mot FILT i Tyskland.

För mera information, kontakta:

Paul de Potocki, VD, telefon: +46 8 629 07 80
Mats Carlson, Chef för teknisk utveckling & produktion, telefon: +46 629 0783

Om Aerocrine Aerocrine AB (publ.) är en medicinteknisk koncern fokuserad på förbättrad behandling och kontroll av patienter med inflammation i luftvägarna. Som föregångare och marknadsledare inom mätning och uppföljning av luftvägsinflammation marknadsför Aerocrine produkterna NIOX® Flex och NIOX MINO®. Båda produkterna möjliggör en snabb och tillförlitlig kontroll av det inflammatoriska tillståndet i luftvägarna och kan därmed spela en kritisk roll för en mera effektiv diagnos, behandling och uppföljning av patienter med astma. Aerocrine är baserat i Sverige med egna dotterbolag i USA, Tyskland och England. Aerocrines aktie noterades på Stockholmsbörsen den 15 juni 2007. Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 mars, 2011 kl 13.00.