Aerocrine ingår licensavtal med Medisoft

SOLNA, Sverige - 25 mars 2013. Aerocrine AB meddelade idag att bolaget undertecknat ett licensavtal med Medisoft S.A. Avtalet innebär att alla patentprocesser mellan företagen dras tillbaka.

Medisoft har ingått ett licensavtal med Aerocrine gällande Aerocrines europeiska patent EP 0 606 351, EP 0724 723, EP 1439 781, EP 1661 514, EP 1 545 305, EP 0 973 444 och EP 0 892 926 samt deras respektive indiska och australiensiska motsvarigheter. Licensen ger Medisoft rätten att mot royalty-ersättning tillverka produkterna HypAir FeNO, HypAir FeNO+ och HypAir NO Nasal i Belgien och att sälja produkterna i Europa, Australien och Indien under Aerocrines patent.

Parterna har kommit överens om att lägga ner alla pågående patenttvister i Tyskland och Belgien som en del av licensavtalet. Aerocrine avstår från att driva vidare processerna som gäller patentintrång och Medisoft drar tillbaka sin talan om ogiltighet gällande EP 0 606 351, EP 0724 723, EP 1439 781 och EP 1661 514. Som en konsekvens härav kommer de av Aerocrines patent som tidigare blivit utmanade i Tyskland och Belgien, åter att gälla i den form som de ursprungligen blev godkända.

”Jag berömmer Medisoft för deras tävlingsanda. Båda bolagen kan nu fokusera på att marknadsföra sina produkter i stället för att spendera resurser i olika rättsprocesser” kommenterar Aerocrines VD Scott Myers.

För mer information vänligen kontakta

Scott Myers, CEO, Aerocrine AB: +46 768 788 379 eller +1 970 368 0336

Mats Carlson, Chief Technology Officer, Aerocrine AB: +46 8 629 07 83

Aerocrine AB är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX MINO® från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkten spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007 (AERO-B.ST). För mer information, vänligen besök www.aerocrine.com och www.niox.com.

Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 mars 2013 kl. 08:00.