• Aerocrine/

Aerocrine lanserar ett nytt instrument för att mäta luftvägsinflammation hos astmatiker

SOLNA, Sweden – 11 september, 2013 - Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) lanserar NIOX VERO®, ett nytt, bärbart och handhållet patientnära instrument för mätning av luftvägsinflammation, t ex astma. Aerocrine presenterar det nya instrumentet i samband med European Respiratory Societys (ERS) årsmöte i Barcelona, 7-11 september, 2013. NIOX VERO har utvecklats i ett samarbete mellan Aerocrine och Panasonic Healthcare Co. Ltd

NIOX VERO är en ny och uppgraderad version av den vedertagna standarden för mätning av halten kvävemonoxid i utandningsluften (Fractional exhaled Nitric Oxide), FeNO. Mätningen är en kliniskt beprövad metod för att bedöma förekomsten av allergisk luftvägsinflammation så som astma. NIOX VERO ger tillförlitliga, reproducerbara och snabba mätresultat. NIOX VERO innehåller ett laddningsbart batteri, uppgraderad mjukvara, trådlös teknologi, funktioner för patientjournaler och har en livslängd på 15 000 tester eller fem år (att jämföra med föregångaren NIOX MINO® som har en livslängd på 3 000 tester eller tre år).

Instrumentet är CE-märkt och används för att mäta luftvägsinflammation – en underliggande orsak till inflammatoriska luftvägssjukdomar. Mätningarna hjälper läkare att förbättra sjukdoms kontrollen hos patienten och bidrar till minskade sjukvårdskostnader. Instrumentet är ett komplement till de andra produkterna i Aerocrines produktportfölj och kommer initialt att introduceras på utvalda marknader under fjärde kvartalet 2013 (Sverige, Storbritannien och Tyskland). Syftet med den initiala introduktionen är att genomföra användartester i klinisk miljö på några utvalda platser. Fortsatt introduktion i resten av Europa förväntas ske under våren 2014.

Med NIOX VERO får läkare ett mer objektivt mått på behandlingens effekt och kan förutspå hur patienten svarar på behandlingen samt riskerna för astmaattacker. Dessutom kan läkarna lättare identifiera de patienter som inte följer sin föreskrivna behandling och kan justera läkemedelsdoser baserade på patienternas individuella behov. Genom att använda NIOX VERO kan läkare mäta den underliggande inflammationen som orsakar astma på bara några få minuter direkt i mottagningsrummet.

Astma är en kronisk sjukdom som drabbar miljoner vuxna och barn. Aerocrines NIOX®-produkter har skapats för att hjälpa läkare att avgöra om patienterna kommer svara på steroidbehandling eller inte. Patienter är olika, och behöver olika behandling och läkemedelsdoser. Därför kan behandling och kontroll av inflammatoriska luftvägssjukdomar förbättras genom individanpassad monitorering istället för bara att följa symptom och uppskatta lungfunktionen.

Om astma

Astma är en kronisk inflammatorisk sjukdom i luftvägarna som kännetecknas av symptomen hosta, väsande andning och andnöd. Astma är en av världens vanligaste och mest kostsamma sjukdomar som drabbar 8-10 % av befolkningen och är mycket kostsamt för både de drabbade och samhället. Sjukdomen har inget botemedel och en korrekt diagnos och behandling är nyckeln till en effektiv astmabehandling.

For more information, contact:
Scott Myers, Chief Executive Officer, Aerocrine AB, Phone: +46 768 788 379

Aerocrine AB är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX MINO® från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkten spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007 (AERO-B.ST). För mer information, vänligen besök www.aerocrine.com och www.niox.com.

Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 september 2013 kl. 08:00.