Aerocrine och Panasonic Shikoku Electronics inleder samarbete kring astma

SOLNA, Sverige – 4 november 2009 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelade idag att Aerocrine och Panasonic Shikoku Electronics, CO., LTD (PSEC) har inlett ett långsiktigt samarbete för att utveckla, tillverka och marknadsföra nya generationer av produkter för mätning av luftvägsinflammation med hjälp av utandad kväveoxid.

PSEC, ett helägt dotterbolag inom Panasonic, är världsledande inom utveckling, produktion och marknadsföring av elektroniska produkter och har omfattande erfarenhet av utveckling och tillverkning av medicintekniska produkter för användning både inom sjukvården och för hemanvändning. Aerocrine upptäckte och har utvecklat metoden att mäta kväveoxid i utandningsluft och har marknadsledande produkter och teknologi för mätning och kontroll av luftvägsinflammation vid astma. Aerocrine och PSEC kommer att samarbeta för att utveckla nya generationer av produkter för mätning av luftvägsinflammation både för kliniskt bruk och för hemanvändning. PSEC ansvarar för teknisk utveckling och global tillverkning medan Aerocrine kommer att ansvara för produktportföljen, regulatoriska godkännanden, metodutveckling och global försäljning. - PSEC har identifierat kontroll av luftvägsinflammation genom mätning av utandad kväveoxid som en betydande tillväxtmöjlighet både för klinisk användning och för användning av patienter i hemmet, säger Kazuya Nakaya, Managing Director och styrelsemedlem i PSEC. - Aerocrine är med starka patent och omfattande expertis världsledande inom detta område och vi ser fram emot att arbeta tillsammans. - Marknaden för mätning av inflammation i luftvägarna är under snabb utveckling. För att behålla vår marknadsledande position och fortsätta leda den tekniska utvecklingen för nya applikationer och patientgrupper kommer vi ha stor nytta av att arbeta med en stark partner, säger Paul de Potocki, VD för Aerocrine AB. – PSECs omfattande tekniska expertis och framgångsrika historik av tillverkning av medicintekniska produkter gör dem till en idealisk samarbetspartner för Aerocrine. Astma är en av världens mest utbredda sjukdomar och drabbar runt 300 miljoner människor. Mätning av kväveoxid i utandningsluft kan identifiera den inflammation som orsakar astma och därmed förbättra diagnos, förutse och objektivt mäta effekten av anti-inflammatorisk behandling, samt hjälpa vårdpersonal med bättre beslutsunderlag. Vid uppföljningen av astmabehandling kan mätning av inflammationen identifiera brister i behandlingsföljsamhet och inhalationsteknik, samt identifiera underliggande exponering av allergener. Många tror att inflammationsmätning kommer att utvecklas till en applikation för hemanvändning. Monitorering i hemmet har varit framgångsrikt vid behandlingen av andra kroniska sjukdomar där sjukdomskontroll uppnås genom personlig inställning av medicinering. Till exempel har blodsockermätare gjort det möjligt för människor som lever med diabetes att personligen optimera sin insulinbehandling och proaktivt kontrollera sin sjukdom i hemmet. Inflammationsmätare har potentialen att utveckla behandlingen av astma från att vara reaktiv baserat på symtom och lungfunktion, till proaktiv, personlig och mera kostnadseffektiv kontroll av sjukdomens grundorsak.