Aerocrine tecknar distributörsavtal med Chest i Japan

SOLNA –11 februari 2008 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar att bolaget har tecknat ett distributionsavtal med Chest M.I. Inc. Chest kommer att marknadsföra och sälja NIOX MINO® i Japan.

Chest tillverkar och säljer idag ett stort antal produkter för mätning av lungfunktion samt för distribution av syrgas i hemmiljö. Företaget som grundades 1965 är ett av de största bolagen i sin bransch, med över 50% andel av den Japanska marknaden. Chest har mycket gott renommé och en god marknadstäckning med över tio lokala säljkontor. Samarbetet innebär att Chest kommer att ansöka om marknadsgodkännande för Aerocrines huvudprodukt NIOX MINO® i Japan som steg ett innan lansering kan ske.

”Chest är en idealisk partner för marknadsföring och försäljning av vår produkt i Japan”, säger Paul de Potocki, VD för Aerocrine. ”Företaget har etablerade relationer och mångårig erfarenhet från att sälja medicintekniska produkter till Aerocrines målgrupper. Chest har också uppvisat mycket god kunskap och stor entusiasm avseende Aerocrines produkt och metod för inflammationskontroll.”

Åtta miljoner människor i Japan har astma och sjukdomen orsakar omkring 3000 dödsfall årligen, framförallt beroende på dålig sjukdomskontroll. NIOX MINO är ett handhållet instrument som på några minuter mäter inflammationen i luftvägarna, själva orsaken till astma. Behandlingen av astma är primärt inriktad på att hålla den underliggande inflammationen under kontroll, vilket leder till mindre symptom och färre akuta astmaanfall.

För mera information, kontakta:

Paul de Potocki, VD, telefon: +46 8 629 07 82