• Aerocrine/

Aerocrine uppnådde återigen rekordförsäljning under första kvartalet, stark start på lanseringen av NIOX VERO i USA

Januari – mars 2015

• Nettoomsättningen ökade med 52 % till 53,2 (35,0)* MSEK. Justerat för valutaförändringar ökade nettoomsättningen med 31 %.

- Den kliniska försäljningen uppgick till 38,9 MSEK, vilket är en ökning med 32 %.

- Global Research-försäljningen† uppgick till 12,4 MSEK, vilket är en ökning med 192 %.

• Bruttomarginalen för perioden uppgick till 59 % (70 %)*. Minskningen jämfört med föregående år berodde främst på lanseringen av NIOX VERO i USA, vilken medför att befintliga kunder proaktivt konverteras till NIOX VERO, samt på den nya prismodell som implementerades på den amerikanska marknaden under tredje kvartalet 2014. Det skedde även en förändring i relationen mellan de olika försäljningskanalerna.
  • Lanseringen av NIOX VERO i USA utvecklas mycket väl och planen är att samtliga NIOX MINO enheter skall fasas ut före slutet av detta år . Per första kvartalet har USA hittills konverterat 310 NIOX VERO installationer. Konverteringsgraden har stadigt accelererat under kvartalet med 23 % i januari, 83 % i februari och 139 % i mars, i förhållande till planlagd konvertering. Accelerationen sker allteftersom fler kunder blir medvetna om den nya enheten.

• Totalt antal sålda tester (påfyllnads- samt initiala tester) uppgick till 732 (560)* tusen tester, vilket är en ökning med 31 %. Den sålda volymen påfyllnadstester ökade med 30 %.

• Rörelseresultatet minskade till -51,6 (-44,6)* MSEK. Justerat för växelkurseffekter om cirka 10,2 MSEK ökade rörelseresultatet med 3,2 MSEK till SEK -41,4
  • Resultatet efter skatt uppgick till -73,4 MSEK (-52,9)* MSEK, vilket motsvarade ett resultat per aktie före och efter utspädning om -0,21 (-0,16)‡ SEK.
  • Periodens kassaflöde var positivt och uppgick till 340,5 (-59,3)* MSEK, tack vare genomförandet av företrädesemissionen i februari 2015 som resulterade i en emissionslikvid på 445 MSEK före transaktionskostnader.

Väsentliga händelser under januari – mars 2015

• Den 7 januari 2015 beslutade en extra bolagsstämma att godkänna styrelsens beslut att öka Bolagets aktiekapital genom en företrädesemission som gav aktieägarna företrädesrätt att teckna aktier.
  • Den 29 januari 2015 meddelade Bolaget att den japanska hälsomyndigheten gett sitt klartecken för användningen av NIOX VERO®, Bolagets instrument för mätning av halten kväveoxid i utandningsluften (Fractional exhaled Nitric Oxide, FeNO), som ett verktyg för att diagnostisera och behandla patienter med allergisk luftvägsinflammation såsom astma. NIOX VERO® kommer att lanseras på den japanska marknaden i början av andra kvartalet 2015.
  • Den 6 februari 2015 meddelade Bolaget att nyemissionen slutförts och att den var övertecknad. Bolaget tillfördes cirka 445 MSEK före transaktionskostnader.
  • Den 6 mars 2014 meddelade Bolaget att det amerikanska läkemedelsverket, United States Food and Drug Administration (FDA), gett Bolaget godkännande att använda NIOX VERO® med trådlös uppkoppling via Bluetooth®-teknologi i USA.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Den 16 april 2015 meddelande Bolaget förändringar i ledningsgruppen. Morten Høgholm Pedersen, MD PhD, kommer att börja arbeta på Bolaget i rollen som teknikchef och Caroline Andersson, Aerocrines chefsjurist, befordrades till att ingå i ledningsgruppen. Bolaget meddelade även att Ken Marshall, VD på Aerocrine Inc. och chef för global marknadsföring, lämnar Bolaget med effekt den 30 april 2015.
  • Den 22 april 2015 meddelade Bolaget att NIOX VERO lanseras i Japan. Lanseringen ägde rum vid ett event på den svenska ambassaden i Tokyo. Dr. Lars Gustafsson, en av Aerocrines grundare, berättade om FeNOs historia.Dr. Ichinose, en viktig opinionsbildare inom lungmedicin, gav även en klinisk översikt över användningen av FeNO i klinisk miljö. Flera gäster deltog, bland annat Panasonic Health Care, vår utvecklingspartner i Japan, samt CHEST, MI, Aerocrines distributör i Japan.
  • Den 27 april 2015 meddelade Bolaget att det noterat att spekulation förekommit på marknaden under den senaste tiden. Styrelsen för Aerocrine bekräftade att preliminära diskussioner fördes med en tredje part om ett offentligt uppköpserbjudande avseende Aerocrine. Det finns ingen garanti för att ett erbjudande kommer att lämnas eller beträffande villkoren för ett sådant erbjudande. Ytterligare information kommer att offentliggöras i sinom tid.

För mer information om Aerocrine, vänligen kontakta:

Scott Myers, Chief Executive Officer, Aerocrine AB, telefon: +1 970 368 0336 eller +46 768 788 379

Marshall Woodworth, Chief Financial Officer, Aerocrine AB: +1 919 749 8748 or +46 709 695 219

Eller besök www.aerocrine.com

Aerocrine AB är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX MINO® och NIOX VERO® från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkterna spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007. För mer information, vänligen besök aerocrine.com och niox.com.

*De siffror som placerats inom ( ) står för motsvarande siffror i samma enhet och för samma period förra året.

†Kommentar: Global Research-försäljningen kallades formellt strategisk försäljning i Bolagets tidigare delårsrapporter och bokslutskommunikéer. Bolaget anser att Global Research är en bättre beskrivning av den försäljning till farmaceutiska och kliniska forskningsorganisationer som förknippas med denna aspekt av företagets kommersiella verksamhet och kunder. Denna försäljning påverkas av storleken hos kliniska studier och när i tiden dessa infaller och kan skifta betydligt mellan olika perioder.

‡Resultatet per aktie har beräknats i enlighet med IAS 33 som fastställer att om en nyemission erbjuds till samtliga befintliga aktieägare, då ska antalet stamaktier som används vid beräkningen av resultatet per aktie för alla perioder före nyemissionen omräknas för att spegla effekten av nyemissionen.

Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2015 kl. 08.00.