Astmabehandling med NIOX MINO® ger kostnadsbesparingar för brittiska sjukvårdssystemet

SOLNA – 12 februari 2009 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar att en brittisk hälsoekonomisk studie som utvärderat effekten av att rutinmässigt mäta inflammationen vid astma nyligen har publicerats.

Den hälsoekonomiska studien syftade till att utvärdera effekten på de direkta kostnaderna för astmavård i Storbritannien vid köp och användning av Aerocrines produkt NIOX MINO.

Genom att mäta inflammationen, den underliggande orsaken till symtom vid astma, får läkare och patient bättre insikt i sjukdomsbilden och kan styra behandlingen mera optimalt. Patienten gör ett enkelt utandningsprov i NIOX MINO som ger ett värde på inflammationen. Studien baseras på en återbetalning från sjukförsäkringssystemet till vårdgivare på £23 per test. Resultatet visar att rutinmässig mätning på patienter som använder kortisonspray ger en kostnadsbesparing på £341 per patient och år. För patienter med svårare astma ger användning av NIOX MINO en kostnadsbesparing på £554 per patient och år.

Kostnadsbesparingarna beror på att terapin kan optimeras med hjälp av resultatet från NIOX MINO testerna. Detta leder till färre antal akutbesök och inläggningar på sjukhus samt att en mindre mängd kortisonspray behövs för att hålla patienten besvärsfri. Införandet av kontinuerlig mätning av inflammationen uppväger således inte bara kostnaden för testerna med NIOX MINO utan reducerar även de totala sjukvårdskostnaderna.

Artikeln har publicerats i senaste numret av tidningen Allergy.

”Att mätning av inflammationen reducerar kostnaderna för vården samtidigt som behandling och kontroll dramatiskt förbättras är av stor betydelse för personer som lever med astma och för det brittiska hälsovårdssystemet”, säger Paul de Potocki, VD för Aerocrine.

För mera information, kontakta:

Paul de Potocki, CEO, telefon: +46 8 629 07 82