BESLUT VID EXTRA BOLAGSSTÄMMA

Aerocrine AB (NASDAQ OMX Stockholm: AERO) höll extra bolagsstämma måndagen den 21 oktober 2013. Stämman beslutade godkänna att Aerocrine överlåter aktierna i Aerocrine Europe GmbH (”Bolaget”) till Morten Gunvad (”Köparen”).

Bolaget är ett helägt schweiziskt dotterbolag till Aerocrine och bedriver begränsad administrativ verksamhet för Aerocrines räkning. Köparen är till och med den 31 oktober 2013 Vice President Commercial Operations EU & ROW i Aerocrine group samt verkställande direktör i Bolaget, vilket innebär att överlåtelsen omfattas av 16 kap. aktiebolagen (de s.k. Leo-reglerna) och därför varit villkorad av att den godkänns av bolagsstämman i Aerocrine. Vid tidpunkten för överlåtelsen av aktierna i Bolaget kommer Bolaget i princip vara tomt på tillgångar och köpeskillingen för aktierna i Bolaget kommer därför uppgå till 20 000 CHF (cirka 140 000 kronor), vilket motsvarar aktiekapitalet i Bolaget. Överlåtelsen är villkorad av att den i allt väsentligt är kostnadsneutral för Aerocrine. En försäljning av Bolaget bedöms därför inte i sig påverka Aerocrines finansiella ställning. Aerocrine håller för närvarande på att starta upp ett nytt dotterbolag i Schweiz för fortsatt bedrivande av verksamheten och för potentiella IP-relaterade syften.

Informationen är sådan som Aerocrine ska offentliggöra enligt NASDAQ OMX Stockholms regelverk. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 oktober 2013 kl. 17:35.