Bokslutskommuniké 2009 Aerocrine

Kraftig försäljningsökning och förbättrat resultat samt inlett samarbete med Panasonic.

Januari – december 2009 • Nettoomsättningen ökade med 20 % till 98,8 (82,4) Mkr • Försäljningen av NIOX MINO® påfyllnadstest ökade med 33 % och uppgick till 767 650 (578 000) • Bruttomarginalen uppgick till 70 (64) % • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -65,7 (-102,6) Mkr • Resultat efter skatt uppgick till -85,1 (-128,8) Mkr • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,3 (-2,8) kr Oktober – december 2009 • Nettoomsättningen ökade med 23 % till 25,9 (21,1) Mkr • Försäljningen av NIOX MINO påfyllnadstest ökade med 36 % och uppgick till 220 200 (161 600) • Bruttomarginalen uppgick till 66 (67) % • Resultat efter skatt uppgick till -17,0 (-33,9) Mkr • Fortsatt minskat negativt kassaflöde, kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -10,1 (-18,3) Mkr • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,3 (-0,7) kr • Aerocrine och Panasonic Shikoku Electronics inleder långsiktigt samarbete kring astma där Panasonic kommer att utföra och bekosta den tekniska utvecklingen av Bolagets framtida produkter både för kliniskt bruk och hemanvändning. Väsentliga händelser efter periodens utgång • Amerikansk expertpanel utfärdar rekommendationer för användning av utandad NO vid diagnos och behandling av astma Tabell saknas se bilagd rapport VD kommentar ”Bolagets fokusering på huvudprodukten NIOX MINO och tillhörande tester har varit fortsatt framgångsrik. Försäljningen ökade med 53% under fjärde kvartalet samt med 47% under helåret. Bolaget har uppnått en total årsförsäljning av över en miljon patienttester och en årsomsättning nära 100 miljoner kronor. Den goda försäljningstillväxten av NIOX MINO har också ytterligare förbättrat Bolagets bruttomarginal. Bolagets operativa rörelsekostnader har reducerats med cirka femtio miljoner kronor under året. Resultatet har dock belastats med höga kostnader för patenttvister samt omvärdering av tillgångar och skulder. Försäljningen av NIOX MINO i USA växte med 77% under det sista kvartalet. I januari 2010 utfärdades starka rekommendationer för rutinmässig användning av Bolagets metod från en amerikansk expertpanel och orderingången för NIOX MINO till läkemedelsbolagens kliniska prövningar i USA är fortsatt positiv”, säger Aerocrines VD Paul de Potocki. För ytterligare information: Paul de Potocki, VD Tel: 08-629 07 82 Michael Colérus, ekonomichef Tel: 08-629 07 85 www.aerocrine.se