Bokslutskommuniké januari – december 2008

Lyckad nyemission genomförd, kraftfull kostnadsreduktion initierad och kontraktsförhandlingar
om hemvårdsprodukt inledda

Januari – december 2008
• Nettoomsättningen ökade med 8 % till 82,4 (76,4) Mkr
• Försäljning av påfyllnadstest ökade med 38 % och uppgick till 578 000 (419 600)
• Bruttomarginalen uppgick till 64 (67) %
• Resultat efter skatt uppgick till -128,8 (-113,9) Mkr
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till -2,8 (-2,7) kr

Oktober – december 2008
• Nettoomsättningen minskade med 11 % till 21,1 (23,6) Mkr
• Försäljning av påfyllnadstest ökade med 18 % och uppgick till 161 600 (136 500)
• Bruttomarginalen uppgick till 67 (67) %
• Resultat efter skatt uppgick till -33,9 (-27,1) Mkr
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,7 (-0,6) kr
• Bolaget har genomfört en omstruktureringsprocess för att ytterligare öka fokus på försäljningsaktiviteter och samtidigt väsentligt reducera rörelsekostnaderna med cirka 50 Mkr på årsbasis med genomslag under 2009.
• Extra bolagsstämma hölls den 10 november där beslut fattades om nyemission. Därefter genomför Bolaget en lyckad nyemission vilken tillförde Bolaget 87,2 Mkr före avdrag för emissionsutgifter. Trots det svåra finansiella marknadsläget var intresset relativt stort och Bolaget ökade sin aktieägarbas med ca 500 nya aktieägare.
• Bolaget meddelar att kontraktsförhandlingar förs med global partner för att utveckla nästa generations produkter för både kliniskt bruk och hemanvändning
• Bolaget reviderar målen och förväntas nå det första positiva kassaflödet på kvartalsbasis någon gång under 2010 och visa ett positivt resultat för helåret 2010.
• Aerocrine har inlämnat en stämningsansökan vid domstol i USA mot det amerikanska bolaget Apieron, Inc. avseende patentintrång. Det är dock Aerocrines avsikt att undersöka förutsättningarna för en uppgörelse mellan parterna innan domstolsprocessen förs vidare.
• Registreringsansökan om godkännande för marknadsföring av NIOX MINO® inlämnades i Japan.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
• Hälsoekonomisk studie publiceras i England som visar på stor besparingspotential inom astmavården om mätning av den underliggande inflammation med hjälp av NIOX MINO används som hjälpmedel att styra behandlingen.

AEROCRINE I SAMMANDRAG

Se fullständig rapport för tabell

VD kommentar
”Aerocrine genomförde under det fjärde kvartalet en nyemission som tillfört bolaget 87 miljoner kronor. Samtidigt genomfördes en omstrukturering i syfte att kraftigt reducera Bolagets kostnader. Dessa åtgärder innebär sammantaget att Bolaget är väl rustat för att uppnå målet att nå lönsamhet inom två år. Lanseringen av NIOX MINO fortsätter i USA och på andra marknader. Försäljningsutvecklingen har hämmats av avsaknad av återbetalning för inflammationsmätning från nationella sjukförsäkringssystem, men vi har trots detta en positiv utveckling av försäljning för kliniskt bruk”, säger Aerocrines VD Paul de Potocki.

För ytterligare information:
Paul de Potocki, VD